”Coronakrisen har sat spotlight på modebranchens brug-og-smid-væk-kultur.” Det mener den adm. direktør hos smykkevirksomheden ByBiehl, der i et opråb til branchen opfordrer til en ny strategi.
Få dage efter nedlukningen af Danmark kunne den adm. direktør i ByBiehl, Charlotte Biehl, fortælle til TØJ, at hun fortsat holdt fast i virksomhedens bæredygtige strategi trods den modvind, krisen forårsagede.
Selv om der i takt med genåbningen af samfundet atter begynder at komme vind i forbrugssejlene, kommer Charlotte Biehl med et klart opråb til branchen. Ifølge hende har krisen og de deraf stopfyldte varelagre nemlig sat fokus på et problem, der kræver handling.
”Coronakrisen har sat spotlight på de store problemer, som modebranchen har påført sig ved at være en del af en brug-og-smid-væk-kultur, hvor kollektioner bliver uaktuelle allerede efter et par måneder,” forklarer hun i en pressemeddelelse.
Modsat mange modevirksomheder har ByBiehl selv en strategi om at gøre alle kollektioner aktuelle i mange sæsoner. At smykkerne forbliver aktuelle gennem flere sæsoner har, ifølge Charlotte Biehl, gjort det lettere for smykkevirksomhedens forhandlere at håndtere coronakrisen, da der ikke har været et behov for at returnere eller nedsætte priserne på smykkerne.
Kapløbet om varesalg blokerer for bæredygtighed
Charlotte Biehl mener, at man ved at lette presset på at skulle levere varer til specifikke sæsoner får flere ressourcer til at skabe bæredygtige produkter i en bedre kvalitet.
”Lige nu foregår der et kapløb om at få varerne hurtigst muligt over disken, hvilket blokerer for de mere bæredygtige løsninger. Alligevel kan vi tydeligt mærke, at der er ved at ske en ændring i forbrugsmønstre,” fortæller hun og fortsætter:
”Jeg tror virkelig, at vi kommer til at se en ændring efter krisen i forbrugsmønstre og en større velvilje til at handle mere langsigtet og ansvarligt. Der er interessant nok få smykkevirksomheder, der har genanvendte materialer på dagsordenen, hvilket forhåbentligt ændrer sig efter den nuværende situation, hvor det vil være oplagt at tænke i nye baner med bedre udnyttelse af overskydende varer og materialer.”
Foto: ByBiehl