Tøjbranchen presses hårdt på lagerkapaciteten, og det får flere virksomheder til at overveje alternative løsninger i håb om at kunne håndtere situationen.
En af modebranchen største udfordringer i coronakrisen er de store dynger af tøj og sko fra forårs- og sommerkollektionerne, der hober sig op på de stopfyldte lagre.
Der er nu gang i de kinesiske fabrikker igen, men da flere europæiske samfund stadig er lukket helt eller delvist ned, bliver varerne ikke solgt. Børnetøjskoncernen Brand4kids frygter allerede tiden, hvor efterårskollektionerne begynder at rulle ind.
”Om et par måneder begynder også efterårskollektionerne at komme, og så bliver der virkelig hårdt pres på lagerkapaciteten hos os og mange andre i tøjbranchen,” siger Erik Andreæ, der er adm. direktør for den danske børnetøjskoncern Brands4Kids, til Finans.
På baggrund af lagerpladsproblemerne får A.P Møller-Mærsk et stigende antal henvendelser fra kunder, der gerne vil betale for at forsinke leveringen af varerne.
”Vi ser det i ret betydelig grad. I nogle industrier mere end andre. Uanset hvad er der store forstyrrelser i logistikkæden over hele linjen, hvor hastighed, agilitet og fleksibilitet er vigtigere end nogensinde,” siger Shereen Zarkani, der er global salgschef i Mærsk.
Kreative løsninger til de ophobede lagre
Også logistikvirksomheden DSV oplever, at lagrene flere steder i verden er godt fyldte – og han regner med, at det vil sætte flere kreative løsninger i værk.
”Der bliver formentlig sat nogle kreative løsninger i værk rundt omkring med at leje containere, telthaller og andre ting,” siger Flemming Ole Nielsen, der er IR-chef i DSV, som i de fleste tilfælde har kunnet tilbyde sine kunder den nødvendige plads.
Sports Group Denmark, der sælger sportstøj og -udstyr, er på grund af vareophobning begyndt at overveje, om de skal købe sig til ekstern lagerkapacitet.
”Indtil nu arbejder vi med at optimere egne lagerfaciliteter yderligere for at få plads til mest muligt, ligesom vi selvfølgelig forsøger at omlægge produktion og indkøb i takt med udviklingen i krisen,” siger adm. direktør Bjarne Jeppesen.
Også den danske fashion-tech virksomhed Traede har tænkt kreativt med henblik på at hjælpe modebranchen. For få dage siden kunne de nemlig lancere et nyt koncept, som har til formål at afhjælpe de bugnende varelagre i modebranchen ved brug af dropshipping.