”Coronavirusset har netop vist os, hvor skrøbelig verden er, og hvor vigtigt det er, at vi tænker på hinanden,” fortæller Charlotte Biehl, der er adm. direktør i Bybiehl, som trodser krisen og lancerer en ny bæredygtig kollektion.

Utroligt mange virksomheder rammes hårdt af coronavirussets konsekvenser, og smykkevirksomheden Bybiehl er ingen undtagelse. Virksomheden har lukket alle butikker og forhandlerled, og har mærket en markant ændring i omsætningen fra dag et. Det fortæller adm. direktør, Charlotte Biehl, til TØJ.

”Omsætningen fra vores egne butikker er forsvundet fra den ene dag til den anden, og vi har mistet omkring 70 procent af omsætningen fra vores forhandlere. De sælger heldigvis stadigvæk en del online,” fortæller hun.

Smykkevirksomheden forhandler deres smykker i over 300 butikker i Nordeuropa, og eftersom langt de fleste ligger i storcentre, er størstedelen af butikkerne lukket.

Midt i krisen og de udfordringer og muligheder, som den bringer, er det særligt vigtigt for Charlotte Biehl at holde fast i virksomhedens værdier og ambitioner. Det har været en længere rejse for smykkevirksomheden at blive bæredygtig, og det vil Charlotte Biehl ikke nedprioritere – krise eller ej.

Derfor holder smykkevirksomheden fast i sin bæredygtige strategi, og lancerer i april deres første smykkekollektion i 100 procent genanvendt guld og sølv fra certificerede leverandører. Det oplyser de i en pressemeddelelse.

”Vi har besluttet os for, at vi bliver nødt til at bevare en form for normalitet midt i usikkerheden. Forhåbentligt vil det komme os til gode, når samfundet ligeså stille åbner igen,” fortæller Charlotte Biehl til TØJ.

Det er på trods af store økonomiske konsekvenser, at Bybiehl vælger at fastholde den bæredygtige lancering.

“Vi holder fast i vores bæredygtige strategi. Ja, det koster penge, og lige nu skal vi alle sammen spare, så det kunne godt være noget, man nedprioriterer. Men det kommer vi ikke til. Coronavirusset har netop vist os, hvor skrøbelig verden er, og hvor vigtigt det er, at vi passer på hinanden,” udtaler Charlotte Biehl i pressemeddelelsen.

Bybiehl har måtte igangsætte mange online-initiativer, der ellers først lå planlagt langt ude i fremtiden, for bedst muligt at komme igennem krisen. Initiativerne har fokus på at skabe engagement og trafik på deres platforme, som kan komme dem til gode på den lange bane.

Charlotte Biehl fortæller til TØJ, at smykkevirksomheden på trods af økonomisk tilbagegang, højst sandsynligt vil komme ud på den anden side som en styrket virksomhed med nye redskaber og erfaringer.

”Midt i alt det forfærdelige er der jo også noget sundt i at blive skubbet ud i at udvikle sig og tænke kreativt. Disse tiltag er helt sikkert ikke noget, som gør os dårligere stillet fremadrettet. Selvfølgelig rammes vi økonomisk, men vi bliver helt klart også dygtigere under denne proces,” fastslår Charlotte Biehl.

Virksomheden er ligeledes i tæt kontakt med udenlandske partnere, hvor alt er udskudt på ubestemt tid.