Med et fokus på ansvarlighed, bekvemmelighed og muligheden for at spare tid er et nyt brand opstået. Rethinkit Studios er navnet, og fremtidsudsigterne? “Målet er hele verden,” siger brandets designer og kreative direktør.
En lille taske som kan få dig gennem hele dagen – også selvom dagen skulle indeholde adskillige garderobeskift. Det er en af tankerne bag det nyopstartede brand Rethinkit Studios, som producerer og sælger såkaldt athleisurewear til kvinder. Brandet er blandt andet stiftet af folkene bag børnebrandet Wheat, og derfor er de ikke ubekendte med branchen, dens udfordringer og dens muligheder.
”Ideen til Rethinkit Studios opstod, som sådan noget tit gør, ud fra betragtninger, man har gjort i ens eget liv. Folk i dag har travlt. De har børn og karriere kørende sideløbende, og kvinder bruger lang tid på at vælge, hvilket tøj de skal have på. Alt sammen tager tid, og tid er en faktor, som vi moderne mennesker ikke har nok af. Hvis man så samtidig har et stort klædeskab fyldt med tøj, så tager det endnu længere tid at vælge dagens outfit. Men kunne man nu minimere den tid, det tager, kunne man for eksempel bruge mere tid på ens børn eller morgenkaffen,” siger Mette Karrebæk, designer og kreativ direktør for Rethinkit Studios i et interview med TØJ – Fashion & Business Trends.
Kollektionerne fra Rethinkit Studios bliver ud fra den betragtning skabt til, at man om morgenen skal kunne tage tøj på, der med få ekstra ting i tasken kan passe til hele dagen på en let måde. De forskellige styles er designet, så der skal meget lidt til for at style de forskellige outfits om, og på den måde er tanken, at tøjet både skal kunne bruges i sportssammenhæng og som almindelig beklædning til arbejde og fritid.
Foto: Rethinkit Studios
Slut med at tænke i sæsoner
Modeindustrien er kendetegnet ved hurtigt skiftende sæsoner, farver og præferencer, men også her har Rethinkit Studios valgt at gå i en anden retning.
”Vi har valgt at fokusere på tøjets holdbarhed på flere punkter. Vi synes ikke, at alting skal gå i udsalgsmode, bare fordi vi rammer juni måned, for tøjet fejler jo ikke noget, blot fordi vi passerer et månedsskifte. Det skal være kunden, der bestemmer, hvornår en vare ikke er relevant længere,” forklarer Mette Karrebæk og tilføjer:
”Fokus er på bæredygtighed, og hvis vi er med til at gøre sæsoner mindre aktuelle, så gør det eksempelvis ikke noget, hvis en vare en forsinket – som vi har oplevet det under coronaepidemien. En god t-shirt, en fed top eller gode tights lavet af ansvarlige metervarer har en lang holdbarhed på grund af de kvalitetsmaterialer, som de er lavet af, men også fordi folk formår at bruge dem i deres hverdagsgarderobe og restyle dem, så det enkelte stykke tøj bliver mindre sæsonbetonet.”
Athleisurewear og livstidsgaranti
Under coronapandemien ændrede forbrugernes vaner sig. Folk begyndte at arbejde hjemme, og i den forbindelse ændrede deres holdning til tøj sig måske også.
”Vi kunne se, at der manglede et udvalg af atheleisurewear, og med Rethinkit Studios ønsker vi at tage trenden til nye højder og skabe en hybrid mellem fashion og sportswear, så designet kan passe ind i begge verdener. Man skal vænne sig til at tænke beklædning på en anden måde – godt nok har forbrugerne penge mellem hænderne, men det handler om at bruge sine penge klogt og på en anden måde,” fortæller Mette Karrebæk.
Designet hos Rethinkit Studios er kendetegnet ved at have de detaljer og tekniske materialer, der kræves af godt sportswear, men samtidig med et rent designudtryk og farver, der gør, at det passer ind i fashionwear-garderoben. Hovedparten af farverne er nogle, som kan bruges over lang tid, så tøjet stadig kan anvendes flere år frem i tiden, men der er også styles med mere knald på farverne. Materialerne er oftest genanvendelig polyester og nylon, som giver en god kvalitet, holdbarhed og elasticitet, men der skal ikke bruges genanvendelige materialer for enhver pris.
Foto: Rethinkit Studios
”Vores tøj må gerne være lavet af genanvendelige materialer, men kan det ikke holde til at blive brugt, er det ikke genanvendeligt alligevel. Det, vi bruger, skal helst være miljøfremmende, nemt at dyrke og så videre, men holder det ikke, så er der ingen, der får noget ud af det alligevel,” siger Mette Karrebæk og uddyber:
”Fordi vi netop går op både holdbarhed og ansvarlighed, giver vi kunderne livstidsgaranti på produkterne. Produkterne skal både kunne holde til arbejde og til at en løbetur i skoven, og netop livstidsgarantien holder os op på at producere gode produkter, som forbrugeren har en garanti for at kunne bruge længe.”
Rethinkit Studios er et B2C koncept, og brandet leverer derfor direkte til forbrugerne. På den måde er det muligt at sælge kvalitetsprodukterne til stærke priser og samtidig give forbrugerne livstidsgaranti på tøjet.
”Danmark er vores hovedmarked, men vi ser reelt hele verden som et mål, da verden er åben, og uanset hvor man kommer fra, så kan man forholde sig til, at tid er en mangelvare. Med Rethinkit Studios ønsker vi at rykke ved folks opfattelse af, hvordan vi ser på og bruger vores garderobe. Målet er at udbrede budskabet, så folk kan se, at de sagtens kan bruge deres tøj til mere forskelligartede formål end i dag,” lyder det afslutningsvist fra Mette Karrebæk.
Foto: Rethinkit Studios