Hummel har de seneste år haft øjnene skarp rettet mod det amerikanske marked, og nu begynder startegien på den anden side af Atlanten for alvor at bære frugt. ”Fodbold er vores vej ind på et konkurrencepræget marked,” fortæller CEO’en.
Hummel har haft travlt med at udvide sin portefølge af fodboldsponsorater i USA, hvor man de seneste tre måneder har lukket aftaler med to landshold og hele fem klubber fra landets næststørste liga. Ambitionen er at bruge fodbolden som løftestang til at blive en afgørende spiller på det amerikanske marked.
Blandt de nye sponsorater er klubber som El Paso Locomotive FC, Las Vegas Lights FC og Orange County SC, ligesom man som det første ikke-Adidas brand har lavet en aftale med en klub inden for MLS-systemet i form af Carolina Core. Samtidig vil de to nationale hold, Puerto Rico og U.S Virgin Islands, også være iklædt hummels ikoniske vinkler fra 2024.
“Fodbold tilbyder os en unik mulighed for at trænge ind på et marked, som er præget af hård konkurrence. Det er gennem fodbolden, vi kan opbygge vores brand og skabe opmærksomhed omkring os selv. Indtil videre har vi lukket aftaler med en fjerdedel af USL Championship-klubberne, og det viser tydeligt, hvordan vi ønsker at angribe markedet,” udtaler Hummels CEO, Allan Vad Nielsen.
Et boom i interessen for fodbold
Hummel-direktøren fremhæver betydningen af at udnytte fodboldens voksende popularitet i USA, især i lyset af de seneste investeringer i sporten og det kommende FIFA World Cup i 2026, der forventes at give fodbolden et enormt boost i landet:
“Med fodboldikoner som Messi i MLS og det forestående verdensmesterskab vil interessen for fodbold i USA kun stige i de kommende år. Derfor kunne timingen heller ikke være bedre for hummel i forhold til at etablere os som en nøglespiller på markedet,” udtaler Allan Vad Nielsen.
Hos Hummel ligger Allan Vad Nielsen ikke skjul på brandets store ambitioner på det amerikanske marked, hvor man forventer at kunne tredoble sin forretning inden udgangen af 2028.
”Fodbolden skal være vores løftestang til at etablere os på markedet. I takt med den udvikling er det vores forventning, at det også vil gavne vores øvrige produktkategorier inden for holdsport og lifestyle, så vi kan fortsætte den positive vækst, vi har oplevet i USA de seneste år,” slutter Allan Vad Nielsen.
Hummel oplyser, at det amerikanske marked i øjeblikket udgør en mindre procentdel af brandets samlede omsætning, men ønsker ikke at kommentere på specifikke omsætningstal.
Foto: Hummel