Vækstfonden og to tidligere direktører i henholdsvis H&M og Magasin har skudt penge i det nystartede modebrand, hvilket sikrer en investering på to mio. kroner. 

Trods Covid-19 er det lykkedes branchemanden Michael Rasmussen at overbevise i alt syv investorer og Vækstfonden om sin forretningsidé. På kun seks uger fik han nemlig et millionbeløb i ryggen og stiftede herefter modebrandet Immagine, der giver kunder mulighed for at designe sin egen kjole.

“Jeg så et hul i markedet, hvor kvinder kan designe deres eget tøj. På herresiden findes der allerede flere steder, som tilbyder costumized jakkesæt og t-shirts, men til kvinder findes der kun få steder, hvor de kan designe brudekjoler,” fortæller Michael Rasmussen i en pressemeddelelse.

Kunden designer kjolen via et 3D-værktøj ud fra kropsmål, og 14 dage efter bestilling modtages kjolen. Konceptet henvender sig både til private kunder under navnet Immagine og til tøjbutikker under navnet Next Level Unique.

“Det skal ikke længere være butikkerne, der afgør, hvad for noget tøj kvinder har på. De skal selv bestille, hvad de vil gå i, og det kan de hos os,” siger Michael Rasmussen, der har 15 års erfaring fra modebranchen med tidligere ansættelser hos Bestseller og BTX Group.

Ifølge pressemeddelelsen har Michael Rasmussen sikret sig en investering på i alt 2 mio. kroner fra blandt andre Vækstfonden, Henrik Aaen Kastberg, tidligere direktør i H&M, og Henrik Busch, tidligere direktør i Magasin.

 

Bæredygtighed tænkt ind i forretningen

Modebranchen er fortsat en af de største syndere i klimakampen. Men hos Immagine er bæredygtighed tænkt ind i det nye forretningskoncept. Modebrandet har intet lager, men producerer i stedet kun det antal kjoler, der bestilles, og undgår på den måde overproduktion.

“For os giver det ingen mening at sy en masse kjoler, som ikke bliver brugt, og som har en negativ indflydelse på miljøet. Vores mål er, at du som kunde får en kjole, du vil holde af i mange år – til glæde for sig selv og for planeten,” siger Michael Rasmussen afslutningsvist.

 

Foto: Immagine