Bestsellers brand Selected har valgt at blive mere åbne – både over for kunder og slutforbrugere. Derfor åbner brandet sig nu og fortæller om fremtidsplanerne og deres mål i forhold til at blive mere bæredygtige.
I Brande i Midtjylland ligger en hel speciel virksomhed. Navnet er Bestseller, og de fleste danskere vil formodentlig have stiftet bekendtskab med et af Bestsellers mange kendte brands på et eller andet tidspunkt. Et af de mange brands er Selected, der blev grundlagt som en del af Jack & Jones i 1997. På det tidspunkt var Selected udelukkende rettet mod herrer, men i 2008 blev Selected Femme introduceret til kvinder, og samtidig blev Jack & Jones og Selecteds butikker adskilt. I dag er der 230 mennesker ansat under brandet Selected.
“Hos Selected møder man mange forskellige kulturer og mindsets, så det at finde ind til brandets essens betyder meget for vores fælles fremtid. Hvor vi kommer fra, og hvor vi skal hen, hænger sammen, og her kommer konceptet ’Creating the future’ ind i billedet. Modeindustrien har udviklet sig meget de seneste 20 år, og coronapandemien gjorde, at vi så muligheden for at reagere på de skiftende forbrugertrends og tilpasse vores strategi for at komme mere i øjenhøjde med forbrugerne,” fortæller Brand Director ved Selected, Daniel Mayer.
Han fortæller, at Selected fremadrettet ønsker at være så transparente som muligt både internt og eksternt, og at de arbejder på at blive så inklusivt et firma som muligt, hvor et af målene er at inkludere såvel medarbejderne som kunderne i, hvad der foregår hos brandet.
“For kunderne er det vigtigt, at de møder et pålideligt brand, hvor de kan se en gennemsigtighed i det, vi laver. Forbrugerne skal vide, hvem vi er, så de bedre kan finde os. I den forbindelse kommer vi også med et nyt butikskoncept til efterår/vinter 2022/2023, som passer ind i vores DNA ’Nordic international’. Brandet er født ud af et herrehus, og vores butikker har derfor også haft et maskulint udtryk, men det ændrer sig nu. Det samme gør billederne på vores hjemmeside, som alle bliver mere varierede og inkluderende, men det er en lang proces,” siger han.
Foto: Selected
Bæredygtighed og innovation er vejen frem
Selected blev født som et premium herretøjsmærke, men på det seneste har produkterne gennemgået en opgradering ud fra et ønske om at sikre, at de lever op til den standard, brandet gerne vil være kendt for i fremtiden.
“’Responsibly Crafted’ er Selecteds brandfilosofi, men man bliver ikke 100 procent bæredygtig fra den ene dag til den anden, fordi der er mange led som transport og andre processer involveret, som er ude af vores kontrol. Sidste år var 66 procent, men i stedet for at sætte sig et mål, der hedder, at vi vil være 100 procent bæredygtige i et givent år, så er vores mål ’asap asap’, eller med andre ord ’as sustainable as possible, as soon as possible’. Det handler om hele processen, så ud over de bæredygtige fibre, vi anvender, handler det også om living wages, sikkerhed på fabrikker, water management, kun godkendte kemikalier, pakning af varerne og sidst transporten, hvor vi samlet set ønsker at udlede mindst mulig Co2,” fortæller Design & Buying Director ved Selected, Poul Bendixen.
“I princippet kunne vi ændre alting ganske hurtigt, men der bliver nødt til at være en fælles forståelse for, hvor hurtigt et skifte kan forekomme. For eksempel er ikke alle fibre mulige at genbruge – eksempelvis akryl, der har mange af de samme egenskaber som uld. Besluttede vi os for at skifte al akryl ud med uld, ville prisen naturligt stige, og vi er nødt til at bede om den pris, som varen er værd for at beskytte både medarbejdere og varens vej fra start- til slutprodukt. Derfor er et fuldt skifte en rejse, som vi er på sammen vores retail partnere og slutforbrugerne. Det handler ikke om at nå et mål til næste år. Det handler om at gå hele vejen så hurtigt som muligt,” forklarer han.
Foto: Selected
I Bestseller som helhed er der et åbent mindset. Her er folk engagerede og siger deres mening, og det er, ifølge Daniel Mayer, nok en af grundene til virksomhedens succes.
“Generelt oplever jeg en ydmyg tilgang til tingene, og folk her er meget businessmindede. Medarbejderne ligger inde med en stor ekspertise, og det er handler altid om, hvad der er bedst for produktet. I virksomheden har vi et traineeprogram med skole- og praktikforløb, og alle vores trainees er lige så stor en del af virksomheden som alle andre. Det handler om at få alle til at føle sig som en del af et hold, lige meget hvad vi laver. Derfor har vi også skabt en platform, hvor vi en gang om måneden deler, hvordan det går, folk introducerer sig selv og fortæller om deres succeshistorier. Sådan nogle tiltag bringer folk sammen, også i en tid hvor flere og flere arbejder hjemmefra. Når folk føler sig inkluderet, bliver de engagerede, og det er også derfor, at vi gerne vil blive mere åbne i vores kommunikation udadtil, siger Daniel Mayer, hvortil Poul Bendixen tilføjer:
“En bæredygtig virksomhed opstår også ved, at man giver folk et ansvar, men at de samtidig føler sig sikre i deres arbejdsliv. Vi prøver hele tiden at give vores medarbejdere det bedst mulige miljø at arbejde i, og vi prøver at være åbne, så vores partnere og kunder kan køre en sikker og succesfuld forretning.”
Foto: Selected