Zalando lancerer snart en ny modeassistent drevet af ChatGPT. Modeassistenten skal forbedre shoppingoplevelsen online.

Med OpenAI-teknologi får kunderne nu mulighed for at stille spørgsmål til Zalando med deres egne ord og begreber. Den nye feature hjælper kunderne med at navigere gennem Zalandos brede sortiment på en mere intuitiv måde. Den første betaversion af Zalandos modeassistent vil være tilgængelig for en udvalgt gruppe af kunder i løbet af foråret.

Hvis for eksempel en kunde spørger: ”Hvad skal jeg have på til et bryllup i Madrid i maj?”, kan Zalandos modeassistent forstå, at der er tale om en formel begivenhed og tage højde for vejret i Madrid i maj. På baggrund af disse input giver modeassistenten kunden en skriftlig anbefaling sammen med en forklaring om, hvorfor netop dette outfit er passende. I fremtiden vil denne feature kunne kombineres med kundernes præferencer, såsom hvilke brands de følger, og hvilke produkter der findes i deres størrelser for at levere mere personaliserede anbefalinger.

Zalandos modeassistent vil i sine svar foreslå kunderne relevante produkter og give dem mulighed for at have løbende samtaler med assistenten, som i sidste ende vil bidrage til at forbedre resultaterne. Den første betaversion, som vil være tilgængelig for en udvalgt gruppe af kunder i Tyskland, Irland, Storbritannien og Østrig til foråret, understøtter både engelsk og tysk.

Omfavner ny teknologi
“Hos Zalando har vores kunder altid været centrum for alt, hvad vi gør. Som en af de førende platforme inden for mode og e-handel i Europa i 15 år, har vi konsekvent omfavnet ny teknologi for at forbedre vores kunders shoppingoplevelse. Vi glæder os til at eksperimentere med ChatGPT og hjælpe vores kunder med at opdage mode, som de vil elske”, siger Tian Su, VP Personalization and Recommendation hos Zalando, og fortsætter:

”Dette er kun begyndelsen: Vi er forpligtet til at forstå vores kunders behov og præferencer, og vi er ivrige efter at udforske det potentiale, som ChatGPT kan bidrage med til kundernes shoppingoplevelse. Vi er fokuserede på at lære, hvordan vores kunder ønsker at interagere med vores modeassistent, for at give dem den bedst mulige oplevelse, mens vi forsætter med at teste og introducere nye løsninger.”

Foto: Zalando