”Vi bliver nødt til at eliminere modeindustriens brug af de uerstattelige og truede skove,” lyder det fra Bestseller, der er en ud af 45 modebrands, der på ’World Rainforest Day’ valgte at tilslutte sig initiativet CanopyStyle.   

Flere aktører i modebranchen forventer, at Covid-19 vil sætte større fokus på social- og miljømæssig ansvarlighed. Blandt andet opfordrede Global Fashion Agenda i sin særudgave af deres årlige CEO Agenda til at se mulighederne for at komme styrket ud af krisen ved at fremme den grønne omstilling.

Nu vælger de danske brands Bestseller og Masai at tilslutte sig initiativet CanopyStyle og dermed forpligte sig til at minimere modebranchens brug af de truede skovområder. Det skete sammen med 43 andre brands den 22. juni 2020 – på ’World Rainforest Day’.

”I dag, på ’World Rainforest Day’, kan vi fortælle, at vi har tilsluttet os Canopy. Vi bliver nødt til at eliminere modeindustriens brug af de uerstattelige og truede skove. Vi har nu lovet, at 100 procent af vores håndlavede fibre – såsom viskose – vil være ansvarligt anskaffet i 2022. Vi arbejder samtidig på at gøre vores emballage mere bæredygtig. 3 mia. træer bliver fældet udelukkende for at lave emballage hvert år. Det bliver nødt til at ændre sig,” skriver Bestseller i et opslag på LinkedIn.

Organisationen Canopy, der står bag CanopyStyle, samarbejder med skovindustriens største kunder og deres leverandører for at udvikle forretningsløsninger, der beskytter de skove, der står tilbage.

Udover Masai og Bestseller er virksomheder som Zara, Lindex og H&M Group også en del af CanopyStyle-initiativet. Organisationen har dermed i alt samlet 259 modebrands, der alle har et fælles mål om at eliminere de truede skove fra værdikæden.

Foto: Pexels