”Jeg håber af hele mit hjerte, at krisen får folk til at tænke sig om, før de gør deres indkøb.” Sådan lyder det fra den adm. direktør hos Gorridsen Design, der ligesom flere andre i branchen forventer, at krisen vil sætte større fokus på social- og miljømæssig ansvarlighed.

”Den grønne omstilling vil få et gevaldigt skub fremad efter krisen.” Sådan sagde Carsten Holm fra Woden blot en måned inde i nedlukningen af det danske samfund.

Noget tyder på, at flere aktører i modebranche, efterhånden kan give ham ret. Modegiganten DK Company forventer også, at den globale agenda med øget bæredygtighed vil være mere relevant efter krisen. Derudover har Global Fashion Agenda fremlagt en særudgave af deres CEO Agenda, der netop opfordrer branchens ledere til at komme styrket ud af krisen ved at fremme både den sociale- og miljømæssige ansvarlighed.

En af de virksomheder, som glæder sig særligt meget over dette, er Gorridsen Design, hvis forretningsmodel har været funderet på netop disse værdier siden begyndelsen.

Adm. direktør i modevirksomheden Gorridsen Design, Marianne Gorridsen, mener, at pandemien har været med til at understrege nødvendigheden af omtanke for både miljø og menneske.

”Vi har set krisen som en mulighed for at understrege vores kollektions eftertænksomme og menneskelige islæt samt opfordre mennesker til at stoppe op og mærke efter. Mærke efter og overveje hvad det er, vi skal fylde verden og vores liv med,” fortæller Marianne Gorridsen til TØJ og fortsætter:

”Jeg håber af hele mit hjerte, at coronakrisen får folk til at tænke sig om, før de gør deres indkøb.”

 

En søgen efter mening i modebranchen

Coronakrise eller ej, så har Gorridsen Design lige fra begyndelsen arbejder efter et ønske om at gøre en forskel i modeindustrien.

”Inden jeg stiftede Gorridsen Design, var jeg et sted i mit liv, hvor det ikke længere gav mening for mig som menneske og designer at bidrage til modeprodukter i overflod,” forklarer Marianne Gorridsen.

På dette tidspunkt mødte hun en dansk kvinde, som var gift ind i en fattig familie i Peru. Kvinden ledte efter en dansk kontakt, der kunne hjælpe hendes familie med salg af strikkede varer. Marianne Gorridsen tilbød hende sin hjælp ved at udarbejde et design, som hun forventede ville kunne sælge i Danmark.

Den strikkede bluse, som Marianne Gorridsen derefter stod tilbage med, fik hende til at tage beslutningen om at gøre Gorridsen Design til en levevej med konceptet ’Mode Med Mening’.

Det var vigtigt for hende, at hun gennem modevirksomheden hjalp særligt udsatte mennesker. Hun startede derfor et samarbejde med et lille strikkeri i Peru med blot to til tre ansatte – et strikkeri, der i dag har 14 ansatte, som alle lever af at strikke trøjer for Gorridsen Design.

”De ansatte, som arbejder på strikkeriet i Peru, er i stand til at forsørge sig selv og deres børn uden at skulle tigge på gaden. Det giver mening for mig,” fortæller Marianne Gorridsen.

 

 Eksporten udfordres

Coronakrisen har udfordret Gorridsen Design på flere fronter. Dog fortæller Marianne Gorridsen, at virksomheden foreløbigt ikke er gået tilbage i omsætning i forhold til det budgetterede. Der, hvor Gorridsen Design for alvor er ramt, er i forhold til eksporten fra leverandørerne i Italien og Peru.

”Italien har jo været hårdt ramt, men der har dog ikke været nogle alvorligt syge på nogen af de fabrikker, som strikker for Gorridsen Design. Den største udfordring er Peru, som stadig er ramt af pandemien og har været lukket totalt ned,” forklarer hun og fortsætter:

”Min forårsproduktion har ligget klar uden at komme ud af Peru, fordi fragtfirmaet er lukket, og vi ikke har fået de nødvendige eksportdokumenter endnu.”

Gorridsen Design forhandles nu gennem cirka 60 danske butikker samt en i Hamborg og i Stockholm. Udover strikkeriet i Peru produceres en del af kollektionen i Italien, Danmark og Lithauen.

 

Gorridsen Designs team i Peru

Foto: Gorridsen Design