Torsdag den 17. september 2020 bliver Årets Brand i Future Friendly Fashion Award-konkurrencen fundet. TØJ har talt med en af de nominerede.
Nu er der ikke længe til, at Salling Stormagasiners nye Future Friendly Fashion Award bliver afholdt.
I sidste uge blev det offentliggjort, hvilke ti brands der står side om side og kæmper om prisen som Årets Brand og en pengepræmie på 100.000 kroner. Heriblandt er det bæredygtige modebrand Artikel, der blev stiftet tilbage i 2017.
Artikel designer og producerer tøj til både mænd og kvinder lokalt fra deres studie og butik i København. De arbejder ud fra fire grundmønstre, som bliver opdateret og gennemarbejdet med jævne mellemrum. Der arbejdes altså ikke i sæsoner, men i stedet bliver der tilføjet og udskiftet i Artikels udvalg løbende.
“Vi er stolte af at være blevet udvalgt blandt 40 andre mærker af en særdeles kompetent jury, der tæller blandt andre Copenhagen Fashion Week CEO, Cecilie Thorsmark, og lektor, ph.d og programleder på KADK Else Skjold,” skriver brandet i en pressemeddelelse i forbindelse med nomineringen.
TØJ har taget en uddybende snak med medstifter og -ejer af Artikel, Malthe Risager, om nomineringen, samt hvad det betyder for branchen, at den nu har fået en bæredygtig pris, der bliver uddelt hvert år.
Hvad betyder det for branchen, at Salling har taget initiativ til at lave en bæredygtig pris?
Det er vigtigt, at der skabes mere opmærksomhed omkring emnet, da bæredygtighed stiller større krav til både firmaer og kunderne. Det er essentielt, at vi alle sammen gør os tanker om, hvordan vi kan udvikle branchen i en grønnere retning. Og dem, der faktisk arbejder med at implementere de tanker, bliver belønnet i en konkurrence som denne. Prisshowet er også en måde, hvorpå forbrugerne kan få øjnene op for alternative måder at skabe tøj på, hvor man kan inspirere hinanden og samarbejde på tværs. For os personligt betyder det, at vi kan møde og netværke med nogle af de dygtigste personer fra branchen. For eksempel den yderst kompetente jury, som vi gerne vil lære af, og som vi er stolte over, har valgt os blandt mange andre tilmeldte brands.
Hvad synes I om initiativet?
Vi synes, det er et godt og vigtigt initiativ, som Salling tager med konkurrencen. Det er en effektiv måde at fremhæve nogle af de brands, som arbejder alternativt, men som ikke nødvendigvis er dem, som er mest synlige. Der var nogle af navnene på listen over de nominerede, som vi ikke kendte i forvejen. Det var interessant at lære dem at kende på konkurrencens hjemmeside og sammenligne vores måde at arbejde med bæredygtighed med deres. Især når det kommer til bæredygtighed, er det vigtigt, at man taler med hinanden, lærer af hinandens fejl eller bliver inspireret af andres løsninger.
Det er også fedt for os, at der bliver lagt mærke til vores arbejde, når vi har brugt så meget tid på at nørde vores koncept og finpudse det. Indtil nu har vi fokuseret mest på at udvikle vores koncept mere end at få hurtig omtale. Og derfor er en konkurrence som Sallings, hvor fokus er på bæredygtighed, god for os, da vi her bliver målt på vores egentlige produkt.
Hvad betyder det for Artikel, at I er nomineret til Årets Brand?
Vi er selvfølgelig meget glade og smigrede over at være nomineret til Årets Brand. Som et lille brand er det et klap på skulderen, at folk fra branchen anerkender det arbejde, vi går rundt og laver hjemme i studiet. Måske stifter nogen bekendtskab med vores brand for første gang. Det ville være godt. For os vil en eventuel pengepræmie også være vigtig, da det gør det muligt for os at fortsætte med at være uafhængige af andres forventninger. Vi kan altså udvikle os i vores eget tempo. Det var de to legater fra Statens Kunstfond, som vi fik i foråret, også med til at muliggøre. Det vil vi gerne fortsætte med.
Prisuddelingen finder sted på Salling Rooftop Aarhus torsdag den 17. september 2020.
Foto: Artikel