I denne uges korte nyheder kan du blandt andet læse om Kabooki og Legos pop-up shop på Snapchat, Designers Remix, der siger farvel til læder og pels, og det danske børnetøjskoncept GoPandaBox.

 

Designers Remix: Farvel til pels og læder

I de kommende sæsoner vil der ikke længere være hverken pels eller læder at spore i Designers Remix’ sortiment, selv om det altid har været en integreret del heri. Det skriver modebrandet i en pressemeddelelse.

Som et led i brandets bæredygtige strategi har Designers Remix truffet en beslutning mod en mere ansvarlig fremtid i modebranchen.

”Hvis vi oprigtigt mener, at vi har et ansvar overfor miljøet, har vi også et ansvar overfor de dyr, der lever i det. Vores kreativitet er ikke begrænset af dette nye tiltag. Vores kreativitet vil dog bare ikke pege os i retningen af læder og pels længere. Hverken pels eller læder er forenelige med de bæredygtige valg, jeg ønsker at tage i Designers Remix,” siger Charlotte Eskildsen, ejer af og designer i Designers Remix.

Beslutningen vil træde i kraft fra kollektionerne til efteråret 2019.

 

Kvindelige iværksættere vil indtage Norden med nyt koncept

Iværksætterne Nanna Rømer og Joan Mortensen har sammen stiftet det danske børnetøjskoncept GoPandaBox. Konceptet består i børnetøjskasser, der udvælges af en stylist, og som sendes til abonnenter hver tredje måned.

En undersøgelse lavet af McKinsey fra 2018 viser, at boxservices er blevet meget populære. Markedet inden for boxservices er nemlig vokset med mere end 100 procent over de seneste fem år.

Det har de to iværksættere tænkt sig at udnytte. Selv om virksomheden lige nu kun er aktiv i Danmark, har de store planer om at ekspandere deres koncept til udlandet.

”Vi har fra start sørget for, at vores it- og logistikløsning kan håndtere mange forskellige design, kunder og lande. Vores plan er at udvide til resten af Skandinavien – og forhåbentligt på sigt til hele Europa. Lige nu fokuserer vi på Danmark, men har allerede lagt forretningsplanen på udlandseventyret,” siger Joan Mortensen i en pressemeddelelse.

Foto: Iværksætterne bag GoPandaBox
Ny Lego Wear-voksenkollektion sælges via Snapchat

Lego-koncernen lancerer i samarbejde med Kabooki, som er virksomheden bag Lego Wear, en limited edition kollektion af Lego Wear til voksne.

Kollektionen skal sælges via en virtuel pop-up butik på Snapchat, hvor varerne bliver præsenteret på Lego-mannequiner, ligesom der også vil være en integreret ’køb nu’-funktion.

“Vi var ret vilde med idéen om at udvikle en innovativ digital kundeoplevelse sammen med Lego-teamet. Med limited edition voksenkollektionen var både den voksne målgruppe og ikke mindst augmented reality oplevelsen via Snapchat helt nyt for os, og noget vi ikke har prøvet kræfter med før. Vi er super spændte på at se, hvordan lanceringen af kollektionen, og ikke mindst den virtuelle snapchatoplevelse, vil blive taget imod,” siger CMO og COO i Kabooki, Birgitte Holgaard Langer, i en pressemeddelelse.

Det innovative projekt lanceres den 13. februar i forbindelse med London Fashion Week. Kollektionen markedsføres i England, Tyskland og Frankrig.

 

Designers’ Nest kårer finsk vinder

Traditionen tro blev Designers’ Nest afholdt som en del af Copenhagen Fashion Week. Tirsdag den 29. januar fremviste designtalenter fra Nordens designskoler deres kreationer til en jury, i håbet om at vinde den eftertragtede Designers’ Nest Award.

Danmark kunne desværre ikke løbe afsted med førstepladsen i år. Finnerne klarede sig derimod rigtig godt. Henna Lampinen fra Aalto University i Helsinki løb med sejren for sin kollektion, der er inspireret af fabriksarbejdere under Anden Verdenskrig, husmødre fra 50’erne og silver screen-stjerner. Med førstepladsen følger en kontant præmie på 50.000 kroner, en studietur til UEDA College of Fashion i Osaka i Japan og en pop-up udstilling i den Københavnske modebutik Black.

Andenpladsen gik til endnu en finne fra Aalto University, Tuuli-Tytti Koivula, og Ali Akbari fra Oslo National Academy of the Arts løb med tredjepladsen.

Foto: Vinderne af Designers’ Nest