”The more the merrier. Vi tænker alt digitalt.” Sådan lyder det fra PR & Marketing Manager hos Munthe, Pia Mia Fellah, som fortæller om Munthes overvejelser i forbindelse med brandets digitale show under modeugen og generelle digitale tilstedeværelse.  

 

Pia Mia Fellah, PR og Marketing Manager hos Munthe

 

Hvad var jeres tanker i forhold til at lave et digitalt show under modeugen?

Under ’normale’ omstændigheder ville vi allerede i starten af april så småt gå i krig med at planlægge Copenhagen Fashion Week – med både show, messe, kampagneskydninger med mere. Men det hele var på det tidspunkt så usikkert, at vi ikke turde andet end at gå ’safe’.

Én ting er og var alt det, som vi oplevede i Danmark i forhold til det med at forsamle sig. Men vi er jo mindst lige så afhængige af, at markederne udenfor Danmark kan flyve ind og deltage. Danskerne – om det er forhandlere, presse eller influencere – har vi dagligt kontakt til. Det ville derfor ikke give mening kun at arrangere noget for vores lokalmiljø. Desuden var det på det tidspunkt tvivlsomt, om man overhovedet kunne være ret meget mere end 10 personer samlet.

 

Hvordan har I forberedt jer
– og hvordan er det anderledes sammenlignet med at lave et fysisk event/show?

Til et fysisk fashionshow er lokationen; catwalken og det, at den skal kunne rumme 600-700 mennesker – og samtidig helst være spektakulær, opsigtsvækkende og passende til kollektionens tema – et supervigtigt område at få afdækket ret hurtigt. Den skal helst ligge i indre by, forholdsvis tæt på de andre shows, og hele konceptet skal forberedes nøje.

Dernæst så skal der inviteres presse, PR og influencers fra hele verden. Det skal times med de øvrige brands, da vi altid udvælger nogle gæster, som vi får fløjet ind, booker hotel til og i det hele taget opvarter, når de er her.

Der skal udvælges en del modeller, som er gode på en catwalk, der skal sørges for forplejning under showet, og ofte holder vi også et eller andet event for en udvalgt skare.

Derudover er der en masse sponsoreret tøj til kendte, presse og influencere, som skal koordineres og sendes hjem til dem selv eller på de hoteller, hvor de er under modeugen. Under showet laver vi live-stream til SoMe. Her bliver der lavet video og taget catwalkfotos.

Det er i det hele taget en kæmpe setup, hvor der bliver hyret ekstremt mange eksterne folk ind; hår/makeup-team, modeller, fotografer, påklædersker, vagter, DJ, hjælpepiger med mere.

I forhold til at lave et digitalt show/bidrag til Copenhagen Fashion Week denne gang, så gik vi i tænkeboks i forhold til at gøre det interessant og medrivende for brugeren/seeren. Faktum er, at det ret hurtigt bliver virkelig kedeligt, hvis man blot skal sidde i otte minutter og kigge på en vanlig catwalk. Det er ikke som at være der selv.

Samtidig så skal det også virke. Det skal give lyst til at se det fra start til slut og gerne igen og igen. Hvis det bliver alt for kunstnerisk i sit udtryk, så glemmer man at kigge på tøjet. Samtidig må der ikke kun være fokus på tøjet, for så bliver det for langhåret.

Vi forsøgte derfor at tage udgangspunkt i den pågældende kollektion, som er stærkt inspireret af det maritime og det nautiske. Den hedder ’Sailor Tailor’ og trækker kraftige referencer til alt vedrørende hav, bølger, farverne, temaerne og alt, hvad man forbinder med emnet. Vores ’catwalk’ er derfor en model, som går på et løbebånd med en film med et brusende hav kørende bag sig. Det giver et fantastisk udtryk.

 

Hvad er jeres holdning til det digitale?

The more the merrier. Vi tænker – som så mange andre – alt digitalt. Både i forhold til salg, marketing og produktion.

Når vi taler salg, så skal alt materiale virke digitalt. Det er ikke ensbetydende med, at vi ikke stadig sælger ind på samples af tøjet, eller mødes fysisk med vores forhandlere og agenter. Men hvis du er agent i Oslo og har én kunde i Trondheim, så er det en stor fordel at kunne sende lækkert, informativt salgbart materiale uden at skulle køre derop.

Vores online key accounts – som eksempelvis Net A Porter – og vores egen webshop har en meget høj standard. Derfor tænker vi det digitale ind med det samme, at en ny kollektion fødes. Alt skal laves på billeder og på film. Så hvor vi før i tiden havde fokus på få, lækre kampagnebilleder til printannoncering, så har vi i dag langt mere fokus på masser af content, både til SoMe, vores forhandlere og egen webshop.

Når vi taler marketing, så skal vi møde vores målgruppe digitalt og ikke på print længere.

 

Tror I, at de digitale shows og det digitale indhold er kommet for at blive?

I den grad ja! Men lige præcis et show og andre events, hvor man fysisk møder hinanden, branchen, forhandlere, og alle gør sig umage for at lave noget smukt, unikt og iscenesat, er vigtigt og det magiske ved vores branche. Det er bekosteligt, og det koster på miljøregnskabet med alle de modeuger, men har samtidig også en kæmpe markedsføringsværdi.

Det, vi tager med os fra denne mærkelige periode, er alt det gode: At vi har lært at kommunikere med hele verden på skærm, at vi ikke nødvendigvis behøver at flyver verden rundt for at møde hinanden, men at ressourcerne er givet lige så godt ud på den digitale platform.

For os handler det meget om at møde vores kunder, hvor de er. Mange føler sig helt trygge ved at købe uden at have rørt ved tøjet. Det gælder både forhandlere og kunder.

 

Hvad er SS 21-kollektionen inspireret af?

Vores SS 21-kollektione går under titlen ’Sailor Tailor’ og er en legesyg og nostalgisk tilgang til sejlermoden. Inspirationen er det maritime med blandt andet bølgende striber, fiskeres striktrøjer og matroskraver. Kollektionen handler om kontraster: Mand versus kvinde, klassisk versus atypisk og blødt versus sofistikeret.

 

Foto: Munthe