Modebranchen skal forberede sig på forandring, lyder det i et interview med den hollandske trendforecaster Li Edelkoort, der forudser syv tendenser for det kommende årti.
Den hollandske trendforecaster Li Edelkoort, der for nyligt er udråbt som branchens mest indflydelsesrige trendforecaster, udtaler sig i et interview til den britiske avis The Guardian om, hvad der vil optage forbrugerne i det nye årti.
Folk er trætte af ’fashion as usual’, lyder det.
”Det er ikke længere attraktivt for folk at anskaffe sig de samme gamle ting på hvert gadehjørne. Forbrugerne kan ikke længere se pointen,” udtaler Li Edelkoort.
Li Edelkoort fortæller videre om sin seneste store forudsigelse, som hun kalder ’The Future of Luxury’. Trendforecasteren vurderer, at efterhånden som forbrugerne bliver trætte af overforbrug, vil vores liv i løbet af det kommende årti ændre sig markant. Hun anbefaler derfor branchefolk at lave mindre, bedre og dyrere tøj.
”Folket er en truet art, og hvis du ikke er en del af den store forandring, er du ikke relevant,” udtaler Li Edelkoort, der mener, at de unge vil fortsætte deres kamp for en bedre fremtid, og at ønsket om et grønnere, mere retfærdigt og mindre forbrugerorienteret samfund vokser, og at der på et tidspunkt vil komme et vendepunkt.
I interviewet forudser Li Edelkoort afslutningsvist syv tendenser for 2020.
Livet I 2020’erne ifølge Li Edelkoort
1 | Biblioteker
Biblioteker vil blive delvist frivilligt drevne epicentre i små byer og landsbyer og vil begynde at udlåne tøj, tilbyde foredrag og skrivekurser, beværte udstillinger og koncerter. Hun ser bibliotekets rolle som et af de mange sociale initiativer, der bringer os sammen som modsvar til det såkaldte farlige stadie af ’disconnection’, vi oplever i dag.
2 | Afdæmpede farver
I takt med at naturlige farver udvundet fra eksempelvis løg og avocado bliver mainstram, vil vi se mindre mættede, mere dæmpede og melankolske farver. På samme måde vil bæredygtige stoffer udvundet af eksempelvis brændenælde og alger blive populære.
3 | Ikke-mode mode
Funktionelle arbejdstøjsmodeller vil blive populære. “Efter en tid med en masse nyt vil vi trække os tilbage, muligvis til noget mere fornuftigt og pragmatisk,” spår Li Edelkoort.
4 | Romantiske kjoler
Der vil komme ”et behov for romantiske kjoler – lettere højtaljede; et behov for volume,” lyder det.
5 | Flyudskamning
Vi vil i det kommende årti kun flyve en tiendedel af, hvad vi gør i dag, mener Li Edelkoort, der ser tendens, hvor velstående skandinaver er begyndt at sælge deres huse i udlandet frem for at blive konfronteret med vennernes misbilligelse af deres hyppige flyforbrug. I stedet vil togdrift vinde frem, fordi de store innovative virksomheder som Google, Tesla og Apple vil investere i grøn teknologi, mens nogle virksomheder vil gentænke deres forretningsmodeller radikalt.
6 | En æra for samarbejde
”Der vil komme samskabelse (I mode og design, red.). En af mine fremtidsvisioner er, at det vil blive en tid for amatører; individet vil blive styrket til at blive mere kreativt,” lyder det fra Li Edelkoort.
7 | Enden på ’stuffocation’
Folk vil snart opleve, at det at eje færre ting, vil gøre dem lykkeligere. Folk vil i stigende grad komme til at værdsætte udvalgte ejendele så dybt, at det til sidst vil udvikle sig til animisme, hvor genstande respekteres og behandles som kæledyr.