Omsætningen hos den danske modekoncerns Only-butikker er i løbet af det seneste regnskabsår vokset med en halv mia. kroner. ”Jeg er stolt og lykkelig,” udtaler adm. direktør.
Det går godt hos Bestseller-brandet Only. Det viser det senest offentliggjorte årsregnskab fra Bestseller Retail Europe, som er indehaver af 730 Only-butikker fordelt på 14 europæiske markeder. Kæden har 78 butikker i Danmark, og mærket forhandles i mere end 4500 butikker verden rundt.
Omsætningen er vokset fra 2,5 mia. kroner efter regnskabsåret 2017/18 til 3 mia. kroner efter regnskabsåret 2018/19. Sådan skriver Børsen, der er kommet i besiddelse af de seneste regnskabstal fra Bestseller Retail Europe.
Også virksomhedens bruttofortjeneste er vokset og går fra godt 1,6 mia. kroner til 1,9 mia. kroner. Før skat lander Bestseller Retail Europe 315,9 mio. kroner på bundlinjen, skriver Børsen, der oplyser, at selskabets ledelse finder resultaterne tilfredsstillende.
”Jeg er stolt og lykkelig over, at vi i et særdeles turbulent marked og en tid præget af hård konkurrence kan modbevise, at der kun er krise og negativitet i markedet for retailselskaber af modetøj,” udtaler adm. direktør og medejer af Bestseller Retail Europe og Only, Finn Poulsen, i en meddelelse til Børsen.
Den adm. direktør oplyser desuden, at Only-forretningen er det bedst indtjenende europæiske detailselskab i Bestseller-koncernen.
Åbner, lukker og udvider butikker
Sidste år leverede Bestseller Retail Europe et rekordregnskab, hvori det fremgik, at kæden i 2018/19 ville åbne 180 nye butikker. Ifølge Børsen er der i år åbnet 142 nye butikker, og der er flere på vej. Selskabet forventer at åbne 120 nye butikker og samtidig udvide 300 eksisterende.
For godt en måned siden meddelte Finn Poulsen, at Bestseller Retail Europe har planer om at lukke de otte procent dårligste butikker og samtidig udvide eksisterende butikker op mod en størrelse på 1.500 kvadratmeter.
Bestseller Retail Europe lukker, ifølge Børsens oplysninger, 25 butikker i 2020.
Bestseller Retail Europe A/S blev stiftet i 1992 i et samarbejde mellem Finn Poulsen og Troels Holch Povlsen. Siden etableringen har Finn Poulsen været selskabets adm. direktør, mens Anders Holch Povlsen i 2008 overtog Troels Holch Povlsens andel af selskabet.