Årsregnskabet for 2019/20 for smykkevirksomheden viser et positivt resultat trods et udfordrende år med svære markedsvilkår. ”Vi har fokuseret på omkostningsstyring og på at styrke vores omnichannel og digitale del af forretningen,” forklarer direktøren.

Sidste år fik den danske smykkevirksomhed Pilgrim vendt minusset på bundlinjen til plus. Nu kan Pilgrim løfte sløret for de regnskabstallene for 2019/20 – er periode der blandt andet har været påvirket af corona, men som til trods for den turbulente tid leverer et tilfredsstillende resultat.

Omsætningen falder en smule og lander i 2020/19 på 189 mio. kroner mod 196 mio. kroner i 2018/19.

Driftsresultatet daler ligeledes og ender på 7,5 mio. kroner i 2019/20 mod 9 mio. kroner året forinden.

Resultatet er under budget, men dog tilfredsstillende under omstændighederne, oplyser Pilgrim i en pressemeddelelse.

“Vi har fokuseret på omkostningsstyring og på at styrke vores omnichannel og digitale del af forretningen. Der igennem har vi kunnet bevare en sund omsætning i 2020 og de økonomiske kræfter til at fortsætte med at udvikle Pilgrims internationale brand. Selvom vi selvfølgelig kan mærke effekten af nedlukningerne,” udtaler CEO, Christian Broe, og fortsætter:

”Omsætningen for det corona-ramte regnskabsår ligger ikke langt fra de 200 mio. kroner, vi havde budgetteret med. Så på trods af både danske og internationale nedlukninger har vi klaret det tilfredsstillende, og kan fortsætte det videre arbejde.”

 

Opgradering af butikker og oprustning på personalefronten

Selv om markedsvilkårene for 2020 har været negativt påvirket af den verdensomspændende pandemi, har det ikke sat stop for udviklingen hos smykkevirksomheden.

Pilgrim har således styrket sin digitale satsning på både omnichannel, marketing og e-commerce på fokusmarkederne. Samtidig har Pilgrim også oprustet internt inden for PR og sociale medier – blandt andet med strategiske nyansættelser på nøgleposter som B2B, e-commerce og sociale medier.

2020 har også budt på opgradering af butikkerne, blandt andet med en ny flagskibsbutik på Købermagergade i maj 2020.

 

Forsætter investeringer

Efter et udfordrende 2019/20 fastholder Pilgrim en stærk tro på, at fremtiden er lys, og at virksomhedens potentiale er stort.

“Vores internationale planer er grundlæggende uændrede, for vi har et stort forretningspotentiale. Derfor investerer vi fortsat i at styrke vores brand og accelereret vækst,” siger Christian Broe, og fortsætter:

”Covid-19 sætter stadig store aftryk i markedet, så en af vores hovedopgaver i den nærmeste fremtid er at navigere i ujævnt farvand, men vi er fortsat overbevist om at også indeværende år slutter positivt. Vi er klar og holder fokus på fremtiden”.

 

Foto: Pilgrim