Danskernes handel på nettet har oplevet den største stigning i syv år. Det er dog særligt hos den ældre del af befolkningen, at onlinehandlen har vundet stor indpas. Det viser nye tal fra FDIH og Danmarks Statistik.
Ifølge en ny undersøgelse fra Danmarks Statistik er der generelt set sket en stigning i onlinehandel blandt alle aldersgrupper i Danmark de sidste fire år. Nethandlen oplevede en stigning på 5 procentpoint fra 2019 til 2020, hvilket er den største stigning i løbet af de sidste syv år.
Det er dog særligt en aldersgruppe, som har stået for en stor andel af købene på nettet. Det er nemlig danskere over 75 år, der er den procentmæssige topscorer med en stigning på godt 65 procent fra 2016 til 2020, mens aldersgruppen fra 65 til 74 år har sat e-handelsaktiviteten op med 25 procent i samme periode.
Stigning i køb af dagligvarer og tøj online
I coronatiden blev forbrugernes nervøsitet ved at bestille varer online afløst af et reelt behov for at få løst hverdagens praktiske udfordringer uden for meget menneskelig kontakt. Det kan meget vel være grunden til, at den ældre del af befolkningen, der før var tilbageholden med at handle online, nu er sprunget ud i det.
Ifølge FDIH har det især været turene i supermarkedet, som de ældre har skiftet ud med løsninger online som følge af Covid-19.
”Coronaens indflydelse har været tydelig og den sikkerhed, som nethandel giver kontra det at bevæge sig ud i supermarkederne, ser ud til at have fået flere i den ældre befolkning til at se, hvor nemt og praktisk det egentlig er at handle online,” siger Niels Ralund, adm. direktør hos FDIH.
Udover den nemme løsning til dagligdagens indkøb har flere ældre købt tøj, sko og accessories online i løbet af forårsmånederne sammenlignet med månederne før. Her var der i februar 15 procent fra aldersgruppen, der inden for den seneste uge havde handlet tøj, sko og accessories online, mens der i maj måned var 25 procent, der handlede samme varegruppe.
Fortsætter tendensen?
Genåbningen af samfundet har dog dæmpet de ældres lyst til at handle online. E-handlen toppede i april på nærmest alle varegrupper, mens aktiviteten faldt en smule i løbet af maj. Udviklingen viser dog stadig en højere aktivitet end vanligt.
”Det er naturligt, at de ældres aktivitet på nettet ville falde en smule, da butikkerne igen åbnede op, men tallene viser også, at den udvikling, som vi har set over de seneste år, og blev accelereret under coronaen, ser ud til at fortsætte i fremtiden. Det er nemt at handle på nettet og når man først har opdaget det, så gør man det nu nok igen,” forklarer Niels Ralund.
Foto: Pexels