De dygtigste virksomheder inden for digital handel er af Dansk Erhverv blevet hædret ved et stort anlagt show den 19. maj. TØJ har talt med nogle af de aktører fra modebranchen, som kom helt til tops.
Torsdag den 19. maj blev både finalister og vindere af E-handelsprisen fejret ved Dansk Erhvervs store awardshow. Showet hædrer de dygtigste virksomheder inden for digital handel, og mere end 800 gæster kunne i den forbindelse se konfettien falde og høre de tilhørende jubelbrøl fra vinderne. I alt 12 e-handelspriser blev uddelt ved showet, og blandt vinderne var både nye og tidligere prismodtagere.
Det er Dansk Erhverv, der arrangerer prisfesten og står for hele processen med at finde finalisterne, men vinderne vælges af juryer bestående af eksperter inden for branchen. I år har feltet været rekordstort og niveauet exceptionelt højt.
“Der er sket en enorm udvikling de sidste år, hvor bredden indenfor dansk e-handel er blevet markant bredere og stærkere. Hvor vi tidligere så, at nogle var gode til enkelte ting, så er der rigtig mange, som er rigtig dygtige til stort set alle områder af e-handel. Det hænger formentlig sammen med, at e-handel er kommet helt op på toppen af prioriteringslisterne hos også de store virksomheder,” siger Signe Trock Hilstrøm, som er formand for Bedste App-juryen og medlem af Guldjuryen, der uddeler Guldprisen til Dansk Erhverv.
Modebrands flot repræsenteret
En række modebrands var også blandt finalisterne og vinderne, nemlig Son of a Tailor og About Vintage, som blev henholdsvis nummer to og tre i kategorien Bedste B2C virksomhed med en omsætning under 100 millioner kroner. I kategorien Bedste eksportcase vandt Miinto, og Trendhim blev nummer to.
”Vi er meget glade for prisen for bedste eksportcase, da internationalisering er en helt central del af vores strategi. Sammen med over 1.500 af verdens bedste modetøjsbutikker er vi nu i 14 markeder og har skabt en eksportsucces, som giver velklædte kunder adgang til det bedste udvalg af premium, luksus og lokal fashion på én platform.”, siger CMO ved Miinto, Malthe Cederborg, i et interview med TØJ – Fashion & Business Trends.
Og det er ikke kun førstepladsen, som vækker glæde. Hos Trendhim er man også glade for at være blevet nummer to:
“En pris som denne føles som en stor anerkendelse af det hårde arbejde, alle medarbejdere har givet den gas med det seneste år. Det er desuden med til at gøre os til et mere synligt navn i branchen, som både kommer vores forretning og medarbejdere til gode i deres arbejde og netværksmæssige relationer. Det er fedt, at Dansk Erhverv prioriterer arrangementer og priser som disse. Prisen for eksport er i det hele taget særlig vigtig for os, fordi vi føler, at eksport er en kernedisciplin i dansk e-handel grundet vores relativt lille hjemmemarked. Så vi kan kun opfordre alle til at komme ud over landegrænserne,” siger CEO i Trendhim, Sebastian Petersen, til TØJ – Fashion & Business Trends.
Det samme gælder for Son of a Tailor:
“Vi er naturligvis ekstremt glade og stolte over at blive nummer to. Og hvad gør os næsten lige så glade er, at vi kan se af juryens begrundelse, at de virkelig forstår den mission, vi er på med at eliminere overproduktion i tøjindustrien og gøre made-to-order til fremtidens model ved benhårdt fokus på at blive ved med at optimere metoden,” siger CEO og co-founder Jess Fleischer, tilTØJ – Fashion & Business Trends.
En forløsende fest
De seneste år har prisfesten været henvist til at foregå digitalt, men i år blev der igen delt fysiske klapsalver ud.
”Det har været helt fantastik at være samlet igen. Vi har fået fejret vinderne, men vi har også fået mulighed for at hylde branchen generelt. Det synes jeg, at vi virkelig har savnet at gøre ansigt til ansigt sammen – og det er der tilsyneladende også andre, der har, for vi har haft solgt alle de godt 800 billetter, der var til rådighed,” forklarer Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, og tilføjer:
”Aftenen og hele processen med at finde vinderne har endnu en gang bekræftet mig i, at vi har nogle vanvittigt dygtige virksomheder, der leverer på et tårnhøjt internationalt niveau. Og så har det sat en tyk streg under sammenholdet i branchen.”
E-handelsprisen blev første gang uddelt i 2000, og siden er de dygtigste danske e-handlende blevet hædret. I 2021 brugte danskerne 182 milliarder kroner på e-handel – det er omsætningsrekord og en fremgang på 18 procent i forhold til 2020.
Foto: Vinia Media