Vinderne af anden udgave af Salling Future Friendly Fashion Award er fundet: Årets Brand, Årets Talent og Årets Publikumspris.

I sidste uge blev det afsløret, hvem der var nomineret til Årets Brand og Årets Talent i Salling Future Friendly Fashion Award. Årets Publikumspris er blevet afgjort via en online afstemning.

Nu er alle vinderne fundet. Det skriver Salling i en pressemeddelelse.

 

Årets Brand

Vinderen af Årets Brand 2021 og 100.000 kroner blev Tomorrow Denim. Brandet har som de første i Danmark opnået certifikaterne Svanemærket og EU Ecolabel. Deres værdikæde er transparent og sporbar ned til mindste detalje, hvori man blandt andet finder materialer som GOTS-certificeret bomuld, genanvendt bomuld samt genanvendt polyester.

“Prisen betyder utrolig meget for os. For det første er det et statement og troen på, at den rejse vi har været på i mange år med Tomorrow Denim, at det er lykkes, og at vi har fået denne anerkendelse. Dette giver jo lysten til at fortsætte. Vi er langt fra færdige. Vi stopper ikke med at have nysgerrigheden og vores ambitioner om at ville blive mere bæredygtige og på den måde sætte så minimalt et aftryk på kloden som muligt,” siger Henriette Pieszak, kreativ direktør, i pressemeddelelsen.

Juryens bemærkning: “Det er først og fremmest designet, der tæller, når de fleste af os føjer nye elementer til garderoben. For det er den øjeblikkelige forelskelse i et nyt stykke tøj, der får os til lommerne, mens bæredygtigheden desværre kommer i anden række – eller måske nærmere ikke er noget uden et stærkt design. Tomorrow Denim imødekommer begge dele.”

 

Årets Talent

Mads Kodbøl Vindelev Jørgensen vinder prisen som Årets Talent 2021 og 25.000 kroner, fordi han arbejder i overskudsmaterialer med on-demand produktion og justerbare muligheder, så kunden kan inddrages, og tøjet kan tilpasses. Netop inddragelsen kan betyde en tættere tilknytning til designet og dermed styrke det bæredygtige aspekt gennem længere levetid.

Juryens bemærkning: “Det er en kompleks opgave, og en designer som Mads Kodbøl Vindelev Jørgensen formår med sit design at illustrere, at denne komplekse opgave kan løses smukt og enkelt. Materialet til tøjet kommer fra genbrugstekstiler, tøjet designes så det kan tilpasses den enkelte, der produceres ikke mere, end hvad der sælges, og kvalitet og håndværk er i top. Alle disse komponenter går op i en højere enhed i Mads Kodbøl Vindelev Jørgensens design. Og derfor bør han vinde Årets Talent 2021.”

 

Årets publikumspris

For andet år i træk løb Elsk med Årets Publikumspris og 25.000 kroner. Vinderen er valgt via en online afstemning på salling.dk, hvor alle har kunnet stemme på deres favoritbrand blandt de nominerede til Årets Brand. Prisen går derfor til det brand med bredest opbakning.

Elsk har en vision om at skabe tøj, som belaster miljøet mindst muligt, og som deres kunder vil holde af og passe på. Elsk har stor fokus på valget af det rigtige materiale i det rigtige tidsløse design, der holder i mange år. Derfor arbejder de blandt i materialerne Tencel, Seacell samt genanvendt og økologisk bomuld.

Prisen blev modtaget af CEO Lars Riis, Sales Manager Emil Fjord og Sales Manager Mikkel Vilhelmsen

 

Foto: Salling