Nyheder du måske gik glip af…

Uge 7 var for mange lig med vinterferie. TØJ har derfor samlet de vigtigste nyheder fra ugens løb, som du måske er gået glip af. Læs blandt andet om Danmarks økonomi, der i 2020 oplevede den største nedgang siden finanskrisen, og om en stigende interesse for genbrug, der har fået en stor onlinespiller til at åbne en secondhand-webshop i Danmark. 

 

Dansk økonomi oplevede i 2020 den største nedgang siden finanskrisen

De foreløbige tal for væksten i dansk økonomi viser et minus på 3,7 procent i 2020. Det er den største nedgang, der er blevet registreret, siden finanskrisen i 2009, hvor bruttonationalproduktet faldt med 4,9 procent. Det skriver Børsen.

Faldet på 3,7 procent er langt fra tilfredsstillende. Men set i lyset af et coronapræget år er nedgangen ikke så slem som frygtet.

”Gør vi status over dansk økonomi i 2020, så sidder jeg tilbage med en følelse af, at det langt fra gik så slemt som frygtet. Vi har undgået en lang og mørk økonomisk krise med massearbejdsløshed og tusindvis af konkurser,” siger cheføkonom hos Dansk Erhverv Tore Stramer.

Selv om vurderingen lyder på, at vi har undgået massearbejdsløshed, så bød 2020 dog alligevel på det største fald i beskæftigelsen siden finanskrisen, lyder det i en artikel fra Børsen.

Ser man på, hvad der venter i 2021, så begyndte året med nye nedlukninger. Cheføkonom i Nykredit Troels Kromand Danielsen mener dog ikke, at det får lige så kraftige økonomiske konsekvenser som i foråret 2020.

”Det er særligt tydeligt på arbejdsmarkedet, hvor der efter seks ugers nedlukning ikke for alvor er flere ledige end normalt over nytåret,” udtaler han og fortsætter:

”Sæsonbetinget mindre smitte og udrulningen af vacciner giver stor fremgang i andet kvartal i år, hvor tabet fra første kvartal godt kan hentes,” afslutter han.

 

Forbrugertilliden falder – igen

Forbrugertilliden er dog noget, der tager længere tid om at vinde tilbage. Det viser de nyeste tal fra Danmarks Statistik.

Forbrugertilliden for februar måned ligger på minus 5,2 og er dermed faldet siden januar, hvor den lå på minus 4,1.

Familiernes syn på deres egen økonomiske situation bliver bedre måned for måned. Indikatoren ligger for februar 2021 på 6,0 og er dermed højere end gennemsnittet for de seneste seks måneder, som er 4,4.

Forbrugerne vurderer fortsat, at Danmarks økonomiske situation i dag er dårligere end for et år siden. Indikatoren ligger på minus 33,9, hvilket er det laveste siden maj 2020, hvor den lå på minus 36,2. Indikatoren er også lavere end gennemsnittet for de sidste seks måneder, som ligger på minus 31,2.

Kigger vi et år ud i fremtiden forventer forbrugerne, at familiernes økonomiske situation ser endnu bedre ud, end den gør lige nu. Forbrugerne er dog ikke nær så optimistiske om Danmarks økonomiske situation og forventer, at denne er værre om et år, end den er nu.

 

Onlinekøb af genbrugstøj hitter

Det er ikke kun hos danske modebrands og store onlinegiganter, at onlinesalget er steget under Covid-19. Også hos landets genbrugsbutikker oplever man et stigende onlinesalg.

For mens landets genbrugsbutikker holder lukket, så er flere forbrugere begyndt at købe brugt tøj online. Det skriver Blå Kors i en pressemeddelelse, der ud over sine fysiske forretninger driver webshoppen lidtsmartere.dk.

Særligt december 2020 og januar 2021 har været travle måneder for webshoppen, hvor omsætningen er mere end fordoblet.

Selv om det går godt for salget i webshoppen, er det lige nu – som for så mange andre – også en svær tid for Blå Kors og resten af landets hjælpeorganisationer, som driver genbrugsbutikker. Nedlukningen betyder, at Blå Kors hver uge mister en million kroner i omsætning, hvilket er langt mere, end hvad webshoppen kan opveje.

”Det er en svær tid lige nu, men vi glæder os til, vi igen kan åbne genbrugsbutikkerne. De frivillige ser også frem til at komme i gang,” lyder det fra chef for Blå Kors Genbrug, Anders Christensen.

 

Zalando etablerer secondhand-webshop i Danmark

Populariteten for onlinesalg af secondhand-tøj i Danmark viser sig nu også i en satsning fra onlinegiganten Zalando, der udvider sin eksisterende webshop for secondhand-mode, Zircle, til Danmark og Sverige.

Det sker på baggrund af en undersøgelse fra Zalando, som viser, at halvdelen af virksomhedens danske og svenske kunder overvejer at købe secondhand-mode inden for de næste seks måneder, idet det både er billigere og mere miljøvenligt.

”Vi er meget glade for at udvide Zircle til Sverige og Danmark og tilbyde nordiske forbrugere en secondhand-oplevelse med det højeste niveau af bekvemmelighed,” udtaler Mareike Hummel, direktør for UX-Recommerce hos Zalando.

Lanceringen støtter op om Zalandos bæredygtige strategi.

”Zircle vil støtte vores mål om at forlænge levetiden på 50 millioner modeartikler inden 2023 ved at give vores kunder mulighed for hurtigt og nemt at give dem et nyt liv,” siger Laura Coppen, chef for cirkularitet hos Zalando.

På webshoppen Zircle, som allerede er implementeret i Tyskland, Spanien, Belgien, Frankrig, Holland og Polen, finder kunderne secondhand-tøj fra modebrands, der har gennemgået en grundig kvalitetskontrol for at sikre en høj standard.

Foto: Unsplash