pej gruppen giver dig et overblik over, hvordan sæsonen SS 22 vil se ud inden for sko. Sæsonen er en tid med fire skotrends, som bygger på, at forbrugerne er fokuseret på at handle ud fra deres mavefornemmelse. En krisetid gør, at vi som forbrugere bliver mere opmærksomme på at mærke efter og lade intuitionen råde, når vi vælger vores produkter.
De fire tendenser til sæsonen har en fællesnævner – nemlig at mavefornemmelsen skal være i orden, når vi handler. Generelt for sæsonen SS 22 ser vi, at ‘slip-ons’ og ‘mules’ bliver en elementær del af garderoden, og genanvendte materialer bliver mere eftertragtede.
En af de store tendenser i SS 22 er jordfarver, som i højere grad vil tiltale forbrugerne. Der er også fokus på selvhealing og at gøre det bedste for sig selv, og så er der under corona opblomstret en ny kreativitet hos både forbrugerne og designerne. Sidst, men ikke er mindst, er skomoden til SS 22 påvirket af et behov for at rydde op og vælge, hvad der er vigtigt. Læs her mere om, hvordan disse fire elementer gør sig gældende for skomoden i SS 22.
Naturen bliver et større og større tiltrækningsplaster for forbrugeren. Under corona har vi fået øjnene op for at bruge mere tid i naturen. Vi har også fået øjnene op for, hvad naturen og de varme omfavnende jordfarver kan gøre for os, og dermed vil vi fortsat blive tiltrukket af disse farver. Stilen er et miks mellem det afslappede og formelle. Højderne på såle og hæle er (også) meget jordnære. Det behagelige element er altoverskyggende – og uanset hvad hælhøjden er, så er materialet med til at gøre at skoen er behagelig.
En krisetid påvirker os som forbrugere. Og når vi i en lang periode er blevet vant til, at vores omgivelser ikke nødvendigvis er trygge og sunde for os, så bliver vi mere opmærksomme på, at vi må passe på os selv. Derfor benytter vi os af selvhealing gennem vores valg af sko og farver, fordi farver er med til at skabe et mere sundt og optimistisk sind. Skoens funktion kan tilmed hjælpe os til at passe på os selv, men også det behagelige element skaber selvsagt velbehag.
Kreativiteten har fået stor opblomstring under corona. Flere forbrugere har fået øjnene op for, hvad kreativitet kan gøre for sindet og ikke mindst kedsomheden. Når man selv begynder at være kreativ, får man selv lyst til at købe produkter, hvor kreativiteten er tydelig. I denne kreativitetslyst er der også et stort behov for at opleve, at der er tænkt over genanvedelse i et bæredygtigt øjemed. Dermed har skoene både mange detaljer og finurlige konstruktioner, materialer og kombinationer.
Forbrugeren har fået et enormt behov for at rydde op, sortere ud og gøre plads. Dette behov viser sig i sko-moden ved, at designet er enkelt og minimalistisk. Det er vigtigt at have både sko og tilbehør i garderoben, som er tidløst. Overfladerne er rene og ensfarvede, og detaljerne er nærmest væk. Der må dog gerne være en form for noget skulpturelt i designet, som kan gøre skoen mere interessant.