Bæredygtighed er ikke længere kun et buzzword, men en prioriteret virksomhedsstrategi for fremtiden. TØJ har talt med Frederik Drost Lewinsky, CEO og co-owner hos strømpebuksevirksomheden Dear Denier – en virksomhed, hvis mission er at holde det bæredygtige løfte.

”Vi er ikke hellige – vi kan bare ikke forstå, at man ikke træffer de gode valg, når man har muligheden. Det er dem, der bidrager til, at vi får vendt bølgen – får reddet planeten, ” siger Frederik Drost Lewinsky, CEO og co-owner hos Dear Denier, da TØJ fanger ham på telefonen.

Dear Denier blev grundlagt i 2012 af Katrine Drost Lewinsky. I hånden har hun nu sin mand, Frederik Drost Lewinsky, som har sagt farvel til en stilling som digital- og marketingpartner i Nykredit i jagten på at opfylde en årelang drøm om at revolutionere strømpeindustrien.

Dear Denier kan kalde sig selv producent af Danmarks første strømpebukser lavet af genbrugsnylon. Virksomhedens mission er at tilbyde luksusstrømper og strømpebukser til den nordiske forbruger, som har særligt fokus på design, bæredygtighed og holdbarhed – af en ellers skrøbelig vare.

Produktløftet skal altså være holdbart i mere end én forstand.

”Vidste du, at der bliver produceret over to mia. strømpebukser om året? Levetiden på strømpebukser er jo ganske kort, og når strømpebukser så ryger på lossepladsen, tager det minimum 40-50 år for dem at kompostere, ” fortæller Frederik Drost Lewinsky med harme.

Når Dear Denier vælger den bæredygtige løsning, i eksempelvis arbejdet med nylontråd, minimerer virksomheden, ifølge eget udsagn, C02-udledningen med 90 procent, og spildevand reduceres med 80 procent. Men hvordan sikrer man den bæredygtige produktion?

Mod det uendelige med fokus på bæredygtige løsninger
”Vi er i fuld gang,” lyder det fra Frederik Drost Lewinsky. Lige nu spinder Dear Denier på den bæredygtige rokke med strategisk planlægning for øje. Opmærksomhed på miljø spejler sig i både udformning af Code of Conduct i forhold til leverandører, CSR-strategi, og endvidere hvor de mest meningsfulde prioriteringer ligger i værdikæden.

Det er også en af virksomhedens fornemste opgaver at finde ’det helt særlige samarbejde’ med agenter, som kan holde det bæredygtige løfte. Agenterne skal kontrollere, at de fabrikker, som Dear Denier vælger at producere hos, kan akkrediteres med henblik på den bæredygtige formel.

Udover agenter, som besøger fabrikkerne, er Frederik Drost Lewinsky og Katrine Drost Lewinsky også selv jævnligt på fabriksvisit – helt inde i produktionshallerne. I produktionsøjemed retter Dear Denier blikket mod Italien grundet skærpet lovgivning om både arbejdsmiljø og bæredygtig produktion.

Garnet, som Dear Denier i sidste ende får hjem, er blandt andet mærket med Global Recycled Standard, EU Ecolabel og OEKO-TEX®.


Prismæssigt er det en ‘no brainer’
”Hvorfor ikke træffe de bæredygtige valg, når det ikke har mærkbare større omkostninger og påvirker kvaliteten?” spørger Frederik Drost Lewinsky med undren.

Der er sket noget med markedet inden for de sidste par år. Bæredygtighed er en trend, som er kommet for at blive – den fylder mere og mere, og det har affødt en vækning inden for teknologien, fortsætter han.

Et produkt som strømpebukser er skadeligt hele vejen gennem værdikæden og produktlivscyklussen – så hvorfor ikke gøre det bedre, hvis man kan?

Dear Denier-erfaring fortæller, at produkter og råmaterialer, som er lavet på alternativ og bæredygtig vis, lægger sig utrolig tæt på normalen rent prismæssigt. Ny teknologi og stigende interesse for den miljørigtige produktion har bidraget til, at meromkostningerne er lave. For Dear Denier er det bæredygtige fokus derfor et helt naturligt valg.

Vi bygger på hjerteblod og et ønske om at gøre tingene bedre
Så hvad er planerne for Dear Denier fremadrettet? Iværksættersuccesen fokuserer nu på at vokse og gøre det på tværs af grænser. Det handler som nævnt meget om at finde de helt særlige samarbejdspartnere, som virksomheden kan optage nye markeder med. En plan er allerede lagt for at entrere yderligere i Holland, og dernæst retter strømpe-missionærerne blikket mod Norge, Sverige og Finland. ”Markeder, der ligner Danmark, ” tilføjer Frederik Drost Lewinsky.

Men det mandlige publikum skal da heller ikke snydes. Til efteråret undersøger Dear Denier mulighederne for at udvide produktsortimentet og inkludere det mandlige segment i det ellers feminine setup. Dog ligger der, ifølge virksomheden selv, uopdyrket potentiale i den allerede eksisterende produktion, som skal afsøges, før Dear Denier eventuelt bevæger sig ind i andre produktkategorier.

Ifølge ægteparret skal bæredygtighed ikke nødvendigvis være virksomhedens unikke selling point, men Dear Denier ønsker at gå forrest; være med til at sætte dagsordenen inden for tekstilproduktion og dermed bidrage til en adfærdsændring hos producenterne.

”Vi bygger på hjerteblod og et ønske om at gøre tingene bedre – det behøver ikke være svært… Og du kan for resten fortælle dine læsere,” kommenterer Frederik Drost Lewinsky i en lettere kæk tone, ”at hvis de skulle ønske at få kontaktoplysningerne på vores producenter, må de hjertens gerne henvende sig.”