I januar annoncerede Matinique, at de har indgået et samarbejde med detailkæden om at åbne et tocifret antal franchisebutikker over de næste tre år. Nu bliver planerne rullet ud med åbningen af den første konceptbutik i Bruuns Galleri i denne uge.
Samarbejdet mellem Matinique og Salling markerer starten på en strategisk ekspansion, hvor franchise-modellen spiller en afgørende rolle. Samarbejdet er sammensat, så Matinique leverer koncept, brand og produkter, mens Salling varetager den daglige drift. Dette giver mulighed for en fokuseret og effektiv vækst i et marked, hvor stærk og smidig drift er afgørende for succes. Ud over Bruuns Galleri åbnes der Matinique Concept Stores i Rødovre Centret og på Fisketorvet i løbet af efteråret.
Ifølge Morten Dybdahl, Brand Director hos Matinique, er samarbejdet en naturlig forlængelse af deres eksisterende relation til Salling og et vigtigt skridt i deres langsigtede vækststrategi:
“Vi har skabt et stærkt fundament i forbrugerens garderobe, og relationer er kernen i alt, hvad vi gør hos Matinique. Relationer til vores forhandlere, slutforbrugere, medarbejdere – og til vores produkter,” siger Morten Dybdahl og tilføjer:
“Åbningen af konceptbutikkerne bringer os endnu tættere på vores kunder. En Matinique Concept Store i Bruuns Galleri er kun det første skridt mod en bredere tilstedeværelse nationalt og på sigt internationalt.”
Butikken i Bruuns Galleri præsenterer Matiniques nye butiksformat, som kombinerer nordisk design med en organisk atmosfære. Kunderne vil kunne opleve et bredt udvalg af Matiniques kollektioner, fra klassisk herretøj til mere afslappede looks, samt særlige kollektioner som Heritage- og M73-kollektionerne.
Stærkt partnerskab og fart på udrulningen
Samarbejdet mellem Matinique og Salling har allerede vist potentiale og bygger videre på de stærke franchise-erfaringer, som begge parter har, og derfor er udrulningens første fokus etablering af butikker i danske shoppingcentre.
Lars Højgaard, indkøbsdirektør i Salling, ser det som en naturlig udvikling i deres mangeårige samarbejde med Matinique:
”Vi kan se en tendens til, at kunderne har fokus på service og dybe sortimenter af de bedste brands. Det kan vi tilbyde i konceptbutikkerne, og derfor har vi fokus på, at det er de allerstærkeste brands, vi samarbejder med. Brands, der dels er dybt forankret i markedet allerede, men som ligeledes kigger mod innovation og fornyelse. Det rammer Matinique rent.”
Næste fase af udrulningen er allerede undervejs og vil finde sted i foråret og efteråret 2025, hvor flere butikker åbner dørene.
Foto: PR