Coronakrisen har inspireret accessoriesvirksomheden til et nyt, kreativt koncept, der uden øget investering i marketing har fordoblet trafikken på brandets sociale medier under krisen.

Covid-19 har på rekordtid sat et tydeligt aftryk i retailsektoren og forbrugeradfærden. Selv om det begynder at lysne, hvor flere lande så småt vækkes til live igen, mødes man fortsat af en ny og forandret virkelighed.

Pandemien har blandt andet medført en digital bølge, hvor danskerne bruger mere tid online. Det får flere og flere virksomheder til at tænke ud af boksen og eksperimentere med innovative løsninger. Modehuset bag Day Birger et Mikkelsen og 2ndday har lanceret to nye webshops, mens krisen har fået Redefined Fashion til at satse alt på digitalt salg.

Nu kan accessoriesvirksomheden Markberg, der i starten af april kunne berette om store udfordringer i forbindelse med coronakrisen, også løfte sløret for et nyt innovativt koncept ved navn ‘Markberg Design Challenge’. Det oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.

For selv om Markberg har kæmpet hårdt med at holde skruen i vandet under krisen, så har virksomheden hele tiden set lyst på fremtiden.

”Pengene fosser ud af virksomheden – og der kommer stort set intet ind. Hele branchen holder vejret, og der er reelt ikke meget, man kan gøre ved situationen. Omvendt kan vi heller ikke bare sætte os ned og græde. Vi har altid haft et mantra hos Markberg: Vi må kun være nede over ting én dag, og derefter er det altså op hesten igen med positive øjne. Klar til kamp,” fortæller den kreative direktør i Markberg, Mette Astrup, i pressemeddelelsen.

 

 

Konceptet gik viralt

Startskuddet til kampen blev altså virksomhedens seneste koncept, der har ført til mere end en fordobling af trafikken på brandets sociale medier under krisen. Konceptet går ud på, at kunden kan designe sin egen version af en Markberg-taske for derefter at dele den med sit netværk på Instagram og konkurrere om det bedste design.

”Lige nu handler det om at være kreativ – og det bedste er jo, når ting går viralt. Man kan godt sige, at krisen har inspireret os til at tænke lidt ud af marketing-boksen. Modtagelsen af ’Markberg Design Challenge’ er gået over al forventning. Trafikken på vores sociale medier har nogle dage været 5 til 6 gange større end normalt,” forklarer Mette Astrup.

Udover at skabe engagement på Markbergs sociale medier og generel brand-awaereness har konceptet også haft til formål at give forbrugerne en anderledes oplevelse, hvor de både underholdes og lærer noget nyt.

Derudover har det også været en lærerig oplevelse for Markberg selv, der ved at modtage en masse inspiration til nye taskedesign har fået et godt indblik i målgruppens tanker om produkterne.

 

Foto: Markberg