“Jeg skulle onboarde forhandlere, og de eneste produkter, jeg havde at præsentere, var badetøj – mens det sneede, og badeferier var aflyst på ubestemt tid på grund af lockdown,” fortæller Katrine Lee Larsen om året efter investeringen. Det endte dog godt, og virksomheden har fået en meget positiv start på 2021. 

Da DR-programmet Løvens Hule sidste efterår løb af stablen, var Katrine Lee Larsen med brandet Copenhagen Cartel en af de deltagere, der fik en investering med hjem i bagagen.

I disse uger løber opfølgeren, Løvens Hule – velkommen til virkeligheden, over skærmen, der blandt andet følger Katrine Lee Larsen og investeringsløven Christian Arnstedt i året efter programmet. Et år, der for de fleste i modebranchen kan beskrives som kaotisk og usikkert med nedlukninger, varemangel og rejserestriktioner.

I en pressemeddelelse fortæller stifter Katrine Lee Larsen om, hvordan det er gået Copenhagen Cartel i året efter investeringen.

“Som man kan se i programmet, har det været et fuldstændigt sindssygt år. Corona satte en stopper for alt. Vi fik ikke udviklet nye produkter hurtigt nok, produktionen blev forsinket, og vi missede julehandlen. Samtidig skulle jeg onboarde forhandlere, og de eneste produkter, jeg havde at præsentere, var badetøj – mens det sneede, og badeferier var aflyst på ubestemt tid på grund af lockdown,” fortæller Katrine Lee Larsen.

 

Gået bedre end forventet

Det endte dog med at gå Copenhagen Cartel meget godt. Ifølge Katrine Lee Larsen nåede brandet en vækst på 3500 procent i første kvartal af 2021 efter at have landet et underskud på -130 t. kroner i årsregnskabet for 2020.

“Underskuddet i 2020 tager udgangspunkt i, at vi var en ny virksomhed, og at der blev investeret i nye kollektioner, produkter og videre vækst. I 2021 har Copenhagen Cartel udvidet sortimentet og sælger nu andre produkter end badetøj. Kollektionen omfatter nu også active wear, unisex sweat og unisex bio solbriller,” fortæller Katrine Lee Larsen til TØJ – Fashion & Business Trends omkring regnskabstallene og fortsætter:

“I Q1 fik vi også de første forhandlere på og har i øjeblikket 40+ forhandlere i Danmark. Væksten i Q1 er målt i forhold til Q4 i 2020. I den periode har der været en eksplosiv vækst, blandt andet på grund af eksponering i Løvens Hule, men også gennem hårdt arbejde med at onboarde nye forhandlere og stor vækst i vores B2C-salg.”

Derudover har Copenhagen Cartel i 2021 også åbnet sin første flagskibsbutik i hjertet af København og fået både en ny co-founder og ni fuldtidsansatte med på holdet.

“Ved første møde med Christian Arnstedt blev der talt om, hvilke kompetencer jeg manglede i virksomheden. Her blev det tydeligt, at det ville give mening at få en profil ind i virksomheden, som kunne stå for det finansielle og operationelle. Christian introducerede mig derfor for Anne Karina Asbjørn, som blev en officiel del af Copenhagen Cartel og gik ind i virksomheden på fuld tid fra den 1. januar 2021,” fortæller Katrine Lee Larsen, der afsluttende forklarer, hvorfor Anne Karina Asbjørn har fået titlen som co-founder:

“Fordi virksomheden stadig var så ny, og Anne Karina gik ind som medejer, betegnes hun som co-founder af Copenhagen Cartel. Anne Karina har rollen som COO og leder dagligdagen sammen med mig.”

Foto: Katrine Lee Larsen og Christian Arnstedt