Kvindernes Internationale Kampdag den 8. marts er blevet en mærkedag – også i modebranchen, hvor flere brands benytter lejligheden til at sætte fokus på kvinders stilling i verden. Læs om, hvordan Munthe, Roccamore og Vila markerer dagen. 

Kvinder verden over har haft en internationale kampdag siden den 8. marts 1910. Selvom den har mere end 100 år på bagen, er den i dag mere aktuel end nogensinde før.

Derfor er den også blevet en populær mærkedag i modebranchen, hvor flere brands bruger dagen til at hylde kvinder.

 

Munthe: T-shirt sætter fokus på ligestilling

Igen i år har Munthe produceret en særlig t-shirt for at markere Kvindernes Internationale Kampdag. For hver t-shirt, der bliver solgt, donerer Munthe 150 kroner til Dansk Kvindesamfund, som arbejder for ligestilling mellem kønnene.

”Hver dag bliver vi mindet om, at der stadig ikke er ligestilling mellem kønnene, og at man som kvinde lever langt mere udsat end mænd,” fortæller Naja Munthe, grundlægger af Munthe, i en pressemeddelelse og tilføjer:

“Ved at designe en t-shirt i anledning af Kvindernes Internationale Kampdag, hvor al profit går til organisationer, der hele tiden sætter fokus på ligestilling og kvinders rettigheder, håber jeg, at forbrugerne vil være med til at støtte sagen ved at købe t-shirten. Sammen er vi stærkest.”

Munthe
Roccamore: #RespectHighHeels

Hos Roccamore fejrer de Kvindernes Internationale Kampdag med kampagnen #RespectHighHeels, hvor de også kæmper for mere diversitet i bestyrelserne. I dag er 20 procent af alle bestyrelsesmedlemmer i danske virksomheder kvinder. Fjerner man familietilknytninger, er andelen på 6 procent. Det mener Roccamore, vi kan gøre bedre.

Kampagnens blikfang er fem billeder af fire mænd – Bjarne Corydon, Brian Mikkelsen, Morten Strunge og Morten Albæk – og én kvinde, Mia Wagner. Fælles for dem alle er, at de mener, det er tid til forandring.

I forbindelse med kampagnen lancerer Roccamore fire limited edition-styles, der skal forudbestilles, i størrelserne 35-46. Skoene er navngivet Bjarne, Brian og Morten.

#RespectHighHeels-kampagnen afsluttes med et arrangement på Børsen i København den 19. og 20. marts 2022.

Brian Mikkelsen, Roccamore
Vila: ‘Break the Bias’

Vila støtter også op om Kvindernes Internationale Kampdag. Brandet har lanceret en limited edition t-shirt med teksten ‘Break the Bias’, og formålet er at skabe opmærksomhed og gøre op med samt bryde barriererne for fordomme.

“Vi ønsker at inkludere alle og give rum og plads til at være præcis den, man er. Dette er vores måde at skabe opmærksomhed omkring et emne, der betyder meget for os, og som fortjener ekstra fokus. Vi håber, at t-shirten vil give anledning til, at folk deler deres egne historier om, hvordan de har gjort op med fordomme,” fortæller Rikke Sundmark, International Marketing Manager ved Vila, i en pressemeddelelse.

Vila

Foto: Munthe, Roccamore og Vila