Den 8. marts er gået hen og blevet en mærkedag i modebranchen, hvor flere brands benytter lejligheden til at sætte fokus på kvinders stilling i verden. Læs om, hvordan Just Female, Munthe og Vila markerer dagen. 

Siden 1910 har kvinder verden over haft en international kampdag. Men selv om dagen har rundet sine 110 år, så er den ikke blevet mindre aktuel.

Det er særligt i løbet af de seneste år gået hen og blevet en populær mærkedag i modebranchen, hvor flere aktører benytter lejligheden til at sætte fokus på det at være kvinde i dag.

Hos Just Female markerer de dagen gennem et samarbejde med en gruppe af norske mikro-influenter, der i en video poser, synger og danser i fællesskab i modebrandets nye, bæredygtige denim styles, som er produceret hos en lille kvinde-ejet fabrik i Portugal, hvor 80 procent af de ansatte er kvinder. Det skriver Just Female i en pressemeddelelse.

“Holdet bag Just Female består af en lille flok kvinder, som gør en dyd ud af at støtte op om hinanden og give luft til personlig udvikling. Vi har den største ambition om at udfolde denne filosofi til at kunne bakke op om alle kvinder, om det så er blandt vores producenter eller hos forbrugerne. Efter et hårdt år præget af en pandemi og økonomisk usikkerhed, synes jeg, at vi på dette års Internationale Kampdag alle bør være særligt opmærksomme på, hvordan man kan løfte andre kvinder op – for sammen kan vi nå helt nye højder,” siger Pernille Andersen, kreativ direktør i Just Female, der fortsætter:

“Vi har gjort det til en del af vores mission at arbejde med kvinder i alle led af vores værdikæde – fra producent til forbruger. Det ligger ganske enkelt i vores navn – Just Female.”

 

Vila fremhæver kvindelige ledere

Også hos Bestseller-brandet Vila er den 8. marts en vigtig dag.

55 procent af lederstillingerne hos modebrandet er besat af kvinder, og derfor benytter Vila i år lejligheden til at sætte fokus på stærke kvinder og kvindelige ledere under kampagnen ‘Women in Leadership’. Det skriver brandet i en pressemeddelelse.

Fem kvindelige ledere står i front for kampagnen og beskriver, hvad lederskab er for dem.

“For mig er lederskab en person, som står bag sit team og får teamet til at bevæge sig i den rigtige retning – sammen,” siger Ulrika Wennergrund, International Sales Manager hos Vila.

“Hvis du er en god leder, så er det egentlig underordnet, om du er kvinde eller mand. Det vigtigste er, at du er autentisk, selvbevidst og oprigtig,” lyder det fra Anja Kloster, der er International Buying and Sourcing Manager hos modebrandet.

Foto: Vila

 

Samarbejde bliver til t-shirt hos Munthe – igen

Kampen for lige rettigheder og muligheder for alle er også fundamental hos modebrandet Munthe og for grundlæggeren af brandet, Naja Munthe.

Modebrandet har som mål – og det er en del af hele forretningsfilosofien – at kvinder skal meget mere på agendaen. Derfor er der også fokus på det i alle led af værdikæden – lige fra kreativ idé til produktion, markedsføring og salg, og det går på tværs af nationalitet, etnicitet, seksualitet, alder og faglighed.

”Jeg har altid ment, at alle aspekter af samfundet, det være sig politik, journalistik, økonomi, forskning, ledelse, bestyrelser, religion med mere har bedst af, at der er en ligelig fordeling af mænd og kvinder på posterne. Derfor er dagen i dag vigtig – for at blive ved med at sætte lige ret og lige værd på dagsordenen,” siger Naja Munthe til TØJ.

Af samme grund indgik Munthe sidste år et langvarigt samarbejde med Dansk Kvindesamfund, som er den ældste kvindeorganisation i Danmark. Det kom der dengang en t-shirt ud af, som blev solgt i forbindelse med Kvindernes Internationale Kampdag, og det gælder også i år.

T-shirten koster 499 kroner, og Munthe donerer 150 kroner fra salget af hver t-shirt til Dansk Kvindesamfund.

Foto: Munthe

Foto: Just Female