Flere modebrands udviser samfundssind

Støttekampagner, donationer samt tid og ressourcer til at producere værnemidler. Opblomstringen af modebranchens tiltag i kampen mod Covid-19 bliver ved med at vokse og skaber lyspunkter midt i en krise.

Efter regeringens forlængelse af den nationale lockdown fortsætter Covid-19 med at påvirke det danske erhvervsliv. Der er ingen tvivl om, at utallige virksomheder oplever massive økonomiske vanskeligheder, hvor modebranchen også er hårdt ramt. Der er dog også lyspunkter at spotte.

Lyspunkterne udspringer af den høje grad af samfundssind, som Danmark oplever i disse tider. Flere og flere velkendte brands i modebranchen fortæller, at de støtter bekæmpelsen af Covid-19 gennem en række forskellige omfangsrige tiltag.

 

Dansk taskebrand støtter WHO

Det danske taskebrand Daniel Silfen har valgt at donere 10 procent af alt salg i den næste måned til WHO’s støttefond ’Solidarity Response Fund’.

”I Danmark er vi enormt privilegerede, at vi har et stærkt sundhedssystem, der har viden og kapacitet til at håndtere en krise, som den vi står i nu – derfor giver det mening for os at støtte de samfund, der ikke har den sikkerhed,” fortæller kreativ direktør i Daniel Silfen, Celine Silfen.

Silfen er et ungt brand, som mest har været kendt for sine kreative kollektioner. I år er virksomhedens fokus dog på et andet emne – nemlig ansvarlighed.

 

H&M og Hugo Boss hjælper med værnemidler

Modegiganten H&M kunne ligeledes dele nyheden om, at de har stillet sin værdikædes kapacitet til rådighed, herunder også deres indkøbs- og logistiskfunktioner, for at producere værnemidler til hospitalsansatte og sundhedsvæsener.

”Coronavirusset påvirker os alle på dramatisk vis, og H&M Group prøver, ligesom mange andre virksomheder, at hjælpe til der, hvor vi kan i denne ekstraordinære situation. Vi ser dette som det første skridt i vores initiativer mod Covid-19. Vi bliver nødt til at stå sammen,” udtaler Anna Gedda, Head of Sustainability i H&M Group, i en pressemeddelelse.

H&M Group er i tæt kontakt med EU om, hvilke værnemidler der er mest brug for. Først og fremmest drejer det sig særligt om beskyttelsesmasker, dragter og handsker.

Hugo Boss tager ligeledes del i den fælles kamp om at komme Covid-19 til livs ved at anvende egne produktionsfaciliteter til at producere værnemidler. Den foreløbige plan er at fremstille 180.000 masker, der kan komme mange mennesker, som har brug for værnemidler i deres job, til gode.

Hugo Boss’ masker er lavet af bomuld og kan vaskes og genbruges mindst 50 gange. Maskerne er dog ikke til klinisk brug, men tiltænkt blandt andet til hjemmeplejen, brandvæsenet og politiet.