Flere og flere i modebranchen vil gerne kunne ride med på den bæredygtige bølge, der inden for de sidste par år er blevet et uundgåeligt samtaleemne. Den 15. og 16. maj 2019 samles 1.300 folk fra branchen til Copenhagen Fashion Summit for at tale om emnet, der bliver mere og mere presserende at få gjort noget ved – for alvor.

I sidste uge udkom Global Fashion Agenda, Boston Consulting Group og Sustainable Apparel Coaliation med dette års ’Pulse of the Fashion Industry’-rapport, der både viste godt og dårligt nyt.

Modebranchen bliver stadigvæk mere og mere bæredygtig. Men alle fremskridt i branchen sluges desværre af en stadig større tøjproduktion på globalt plan.

I morgen, den 15. maj 2019, skydes dette års udgave af Copenhagen Fashion Summit i gang. Og med 1.300 udsolgte billetter og 800 personer på venteliste er der lagt op til to dage med engagerede deltagere, der ønsker at blive klogere på, hvordan det står til medbæredygtigheden i modebranchen.

”Den bevægelse, vi har talt om de seneste 10 år, den er ved at ske nu (…) – fra de store kommercielle huse til de små ledende designerbrands,” fortæller Eva Kruse, direktør i Global Fashion Agenda, til politikken og fortsætter:

”Men huset brænder, har jeg lyst til at sige. Det går ikke hurtigt nok. Forandringer sker ikke hurtigt nok.”

For at modebranchen virkelig skal rykke sig, når det kommer til bæredygtighed, så er alle – både virksomheder og forbrugerne – nødt til at ændre hele mentaliteten omkring tøjforbrug. Eva Kruse fortæller:

”Vi er nødt til at se på, hvordan vi ikke bare laver ’less harm’, men ’do good’. Vi er nødt til alle sammen at bruge tid og penge på at overveje, hvad vi køber, hvordan vi bruger det, hvordan vi vasker det, og hvad vi gør, når vi selv er færdig med det. Det er ikke nogen nem vej – hverken for modebranchen eller for os som forbrugere. Men det kommer til at kræve forandringer hos alle.”

Eva Kruse tror dog på, at lige netop modebranchen har en helt særlig mulighed for at få forbrugerne til at tænke, at det er cool at være bevidst, bæredygtig og at tage ansvar. Hun nævner, at branchen førhen – og flere gange – har vist, at mærkelige ting hurtigt kan blive og gøres smarte, så hvorfor skulle branchen ikke kunne gøre det samme med bæredygtighed?

 

Det sker til Copenhagen Fashion Summit

Til Copenhagen Fashion Summit vil nogle af de største udfordringer i branchen blive diskuteret, ligesom man vil kigge på, hvad man gør, for at imødekomme den store vækst inden for tøjproduktion.

Redaktionen på TØJ vil rapportere de vigtigste pointer fra eventet.

Nedenfor finder du nogle af de talks og paneldiskussioner, der vil være til Copenhagen Fashion Summit i løbet af den 15. og 16. maj 2019.

 

Paneldiskussion: The rise of nations

I forskellige lande over hele verden arbejder nationale moderåd på at fremme interessen for bæredygtighed for designere og brands. Men hvad er rådenes strategi for at forbedre bæredygtigheden?

Deltagere: Steven Kolb, der er CEO ved The Council of Fashion Designers of America, Carlo Capada, formand for Camera Nazionale della Moda Italiana og Clare Press, der er bæredygtighedsredaktør ved Vogue Australia.

Hvornår: Onsdag den 15. maj 2019

 

Paneldiskussion: The power of creatives

Modedesignerne har magten. Men hvordan udnytter de det i den kreative proces til at designe og producere produkter, som vi alle sammen forelsker os i, og som er bæredygtige og cool?

Deltagere: Charlotte Eskildsen, der er stifter og kreativ direktør i Designers Remix, Christopher Raeburn, der er kreativ direktør i Ræburn og Stephen Fairchild, der er kreativ direktør i Pandora.

Hvornår: Onsdag den 15. maj 2019

 

Læs meget mere om programmet til Copenhagen Fashion Summit her.