”Det betyder rigtig meget for os at have vundet denne pris. Det er en kæmpe anerkendelse for vores arbejde. Det er stort.” Sådan lød det fra vinderen af Årets Brand i et interview med TØJ.

Torsdag den 17. september blev den danske modebranches første bæredygtige awardshow afholdt, hvor i alt tre vindere af henholdsvis prisen som Årets Brand, Årets Publikumspris og Årets Talent blev kåret.

I alt ti brands var med i kapløbet om hovedprisen som Årets Brand og en pengepræmie på 100.000 kroner. Heriblandt var de bæredygtige modebrands Artikel og Son of a Tailor, som TØJ talte med tidligere på ugen.

Væksthuset på Salling Rooftop i Aarhus stod under høj efterårssol og var den perfekte venue for det bæredygtige event, hvor der blev serveret corona-venlige sliders og lækre drinks inden showstart.

Eftermiddagens og aftenens vært var Lina Rafn, der ved showets begyndelse gav en fin og grundig præsentation af juryen, som i fællesskab har stået for at kåre aftenens vinder af prisen som Årets Brand og Årets Talent. Herefter kom stormagasindirektør Marianne Bedsted til orde, hvor hun bød velkommen.

”Jeg er glad for, at der har været så stor interesse for det her. Det har været imponerende at opleve. Vi har fået omkring 50 ansøgninger til Årets Brand, og over 6.000 har afgivet deres stemme til publikumsprisen,” lød det blandt andet fra direktøren.

”Niveauet blandt de designstuderende, der kæmper om prisen som Årets Talent, er højt. Jeg er meget tryg ved modebranchens bæredygtige fremtid,” fortsatte hun.

Det er Salling Fondene, der donerer de i alt 150.000 kroner til vinderne, og som dermed også er med til, at en pris som Salling Future Friendly Fashion Award kan finde sted.

Foto: Jury
Årets Brand

Efter aftenens præsentationer og taler kom vi til aftenens højdepunkt: Afsløringen af Årets Brand.

Gæsterne i Væksthuset sad fulde af spænding, da Marianne Bedsted rev kuverten op og sagde:

”Årets Brand er…. Artikel.”

Om valget på Artikel siger juryen:

”Artikel har som relativt nystartet brand taget favntag med nogle af tidens store problemstillinger gennem strategisk kollektionsarbejde, produktionsudvikling samt kundeforståelse, og med smukt forarbejdet design i kvalitetsmaterialer er de med til at markere slow fashion som langtidsholdbart.”

Det er en overvældet og overraskende stifter af Artikel, Helle Jørgensen, og Brand Manager Siri Leijonhufvud, der tager imod prisen.

TØJ fangede de to repræsentanter for Artikel kort efter prisoverrækkelsen for at høre, hvordan de havde det, samt hvad de 100.000 kroner skal bruges på.

”Det betyder rigtig meget for os at have vundet denne pris. Det er en kæmpe anerkendelse for vores arbejde. Det er stort,” lød det fra Helle Jørgensen.

”Prisen betyder rigtig meget for os, og denne pengesum gør en verden til forskel for et lille brand – især når vi investerer så meget i vores produktionsmodel. Derfor kommer mange af pengene også til at gå til nye maskiner, og vi kigger på en ny måde at skære tøj ud på, laserskæring, for at effektivisere produktionsmodellen endnu mere,” tilføjede Siri Leijonhufvud og fortalte også, hvad ambitionen for brandet er:

”Det er et godt spørgsmål. Det er naturligvis, at vi fortsat udvikler os og hele tiden bliver bedre og bedre. Vi synes, det er rigtig fedt, det vi laver, så vi fortsætter vores arbejde og håber, at vores kendskabsgrad bliver højnet, så vi når ud til endnu flere forbrugere.”

Foto: Artikel
Årets Talent og Årets Publikumspris

Efter en kort pause med søde sager og en læskende opfyldning i glasset skred aftenen videre til uddelingen af prisen som Årets Talent. Denne pris stod blandt 14 nye talenter fra designskolerne VIA Design, KADK, DSKD og KEA.

Her løb den nyuddannede designer Ashna Patel med titlen og en pengepræmie på 25.000 kroner.

Om valget på Ashna Patel siger juryen:

”Ashna Patel har beskæftiget sig med essentielle områder indenfor bæredygtig mode, og herved er hun med til at bane vejen for modeindustrien. Lokal produktion, naturlige materialer og design baseret på forbrugerindsigter er blot nogle af de centrale elementer fra Ashnas afgangsprojekt, der bør blive implementeret bredt. Ashna har vist evnen til at navigere klogt, og samtidig mestrer hun at levere smukt design, som vil være højt værdsat af forbrugeren.”

Foto: Ashna Patel

Som det sidste, inden prisoverrækkelsen var forbi, blev det tid til kåringen af Årets Publikumspris. Her var det de samme ti brands, som kæmpede om prisen som Årets Brand, der var nomineret. Som Marianne Bedsted sagde i sin velkomsttale, havde 6.000 afgivet deres stemme, og vinderen løb med en ”overbevisende sejr”, lød det.

Vinderen blev Thy-baseret Elsk, der siden 2013 har arbejdet fokuseret med bæredygtighed.

”Titlen og præmien betyder rigtig meget for os. Vi beviser, at vores koncept holder, og at forbrugerne støtter op omkring det. Det viser samtidigt, at kunderne også rigtig gerne vil bæredygtig mode, og at de gerne vil støtte brands som os,” fortæller adm. direktør hos Elsk, Lars Riis, da TØJ taler med ham efter prisoverrækkelsen.

”Der er en stor kendskabsgrad til Elsk i modebranchen og blandt forbrugerne, men vi har også i lang tid været gode til at engagere vores kunder. Vi har altid haft en nærværhed overfor vores kunder, og det tror jeg, at vi vinder rigtig meget på. Det viser sådan en pris her blandt andet,” siger han.

Foto: Elsk

I en pressemeddelelse er endnu en kommentar fra Marianne Bedsted, hvori hun takker blandt andet juryen og de nominerede for aftenens awardshow:

”Jeg vil gerne give en stor tak til vores jury, de nominerede og de personer og brands i modebranchen, der har vist stor opbakning omkring Salling Future Friendly Fashion. Det er vores ambition at fortsætte med at inspirere og motivere branchen og vores kunder til at gøre en forskel for klimaet gennem de mange valg, vi hver især træffer. Jeg er glad for, at Salling har været med til at sætte dette på dagsordenen i denne uge, og vi glæder os til at arbejde videre med dette vigtige emne.”

”Salling ønsker alle tre vindere et kæmpestort tillykke med prisen. Det er Sallings forhåbning, at alle vindere og nominerede vil fortsætte med at have fokus på mere miljøvenlig mode, som vil motivere og inspirere andre brands og andre designere i modebranchen til at satse på bæredygtig omstilling i fremtiden. Salling Future Friendly Awards løber naturligvis af stablen igen i 2021, hvor Salling endnu engang vil uddele priser til bæredygtige modebrands og talenter i samarbejde med Salling Fondene,” skriver Salling Stormagasiner afslutningsvist i pressemeddelelsen.