Hos brancheorganisationen Wear, der tilbyder juridisk og faglig sparring, har årsregnskaberne fra 2015 til 2017 været præget af underskud. I regnskabet for 2018 vender kursen dog, og Wear har nu sorte tal på bundlinjen.


I en artikelserie giver TØJ det komplette overblik over den danske modebranches foreninger, fonde og organisationer ved at sætte fokus på deres virke og økonomiske performance. Artiklerne tager udgangspunkt i fakta om foreningerne samt regnskaber for de seneste fire år.


Navn: Wear – The Danish Textile Organization

Topledelse: Nikolai Klausen, direktør

Etableringsår: 1888 – har undergået forskellige navneskift og fik i 2012 sit nuværende navn, Wear.

Formål: Wear tilbyder rådgivning til kommerciel og international succes inden for modebranchen. Rådgivningen er både af juridisk og faglig karakter. Derudover tilbyder Wear forskellige rabataftaler til sine medlemmer samt netværksarrangementer.

Finansiering: Organisationen finansieres for medlemskontingenter.

Organisation: Wear samarbejder med Dansk Erhverv – en af Danmarks største erhvervsorganisationer inden for driftsrelateret virksomhedsrådgivning og politisk interessevaretagelse. Det betyder, at Wears medlemmer har adgang til mere end 230 rådgivere samt et bredt udvalg af brancherelevante kurser, arrangementer og analyser.

Bestyrelsesmedlemmer:

  • Vagn Kirkelund, bestyrelsesformand, Salling Group
  • Jacob Valdemar, Vald Agency
  • Lise Leonhard Hjorth, Inq ApS
  • Mikael Laage-Petersen, Holger Petersen Holding
  • Ulrik Pedersen, Sunflower
  • Andreas Dam, Daman
  • Andreas Von Den Heide, Les Deux
  • Peter Niebuhr, Suit (Allsize Group)

Fra rød til sort på bundlinjen

Siden etableringen i 1888 har Wear haft flere navne alt efter organisationens funktion og branchens udvikling. Etableringen af partnerskabet med erhvervsorganisationen og arbejdsgiverforeningen Dansk Erhverv i 2012 gav anledning til endnu et navneskifte, som organisationen går under i dag – nemlig Wear.

Wear havde ved udgangen af 2017 39 medlemmer, og organisationen forventede at have 45 medlemmer ved udgangen af 2018. Målet er dog ikke indfriet, men ét medlem mere er det blevet til, så Wear nu har 40 medlemmer. Medlemmerne tæller ligesom de forgangne år et miks af store som mindre aktører i den danske modebranche såsom Bestseller, Ecco, Salling Group, Henrik Vibskov, Second Female, LeFix, Hvisk, Hosbjerg, Les Deux, Gai+Lisva og Masai.

I brancheorganisationens nyeste regnskab, gældende i perioden fra den 1. januar til den 31. december 2018, endte bruttoresultatet på 35,3 t. kroner. Det er en stigning på over 30 t. kroner siden sidste regnskabsår, hvor bruttoresultatet sluttede på 3,8 t. kroner.

Årets resultat oplever ligeledes en positiv stigning. De sidste tre regnskabsår har bundlinjen været præget af negative tal, men i 2018 vendte skuden. Her endte  årsresultatet i plus med 14,9 t. kroner. Sidste år endte Wear med et årsresultat på -38,8 t. kroner.

Bestyrelsen har foreslået, at årets resultat overføres til næste år. Derfor øges egenkapitalen med 14,9 t. kroner i 2018. Således står der i 2018 338,9 t. kroner i egenkapitalen mod 324 t. kroner i 2017.


Nøgletal for Wear

i 1.000 kr.  2018 2017 2016 2015
Bruttoresultat 35,3 3 18 -9
Årets resultat 14,9 -38 -13 -58
Egenkapital 338,9 324 362 376


Artikelserien kommer omkring følgende foreninger, fonde og organisationer: Design SocietyCopenhagen Fashion WeekGlobal Fashion Agenda, Headstart Fashion, WearDansk Mode & Textil (DM&T)Danish Network Association, Innovationsnetværket Lifestyle & Design Cluster og Dansk Detail.