Danske LMTD laver tøj til tweens og teenagere. Det er en speciel målgruppe, der ligger midtimellem at være barn og voksen. Som brand skal man balancere mellem at være trend-follower og firstmover. Artiklen er et uddrag af en længere portrætartikel bragt i TØJ nr. 1 sektion 3 2018.
Jo tættere børn kommer på teenageårene, des større behov får de for at frigøre sig fra at være børn. De begynder at skabe sig deres egen identitet, og hele deres verden ændrer sig markant i teenageårene. Modemæssigt kigger de næsten udelukkende på den yngre voksenmode og på, hvad deres idoler har på.
TØJ har talt med Design Responsible ved modebrandet LMTD, Linette Kruse Thomsen:
”Vores tøj må hverken være for voksent eller for barnligt i udtrykket. Vi er trend-followers i forhold til voksenmoden, men vi bestræber os på at være firstmovers i forhold til målgruppen. Vi skal ramme helt rigtigt, også i forhold til hvornår vi skyder en ny trend ud på markedet.”
Næste store hit
Udfordringen for LMTD ligger i at kunne profilere sig korrekt over for målgruppen og holde sig ajour med, hvad teenagere vil gå i. Det gælder om hele tiden at være et skridt foran. Det betyder, at brandet ofte må tage chancer og få produceret en trend, de tror på, inden de har overbevist butikkerne om at købe den. Derefter sørger brandet for, at varen er på lager, så den hurtigt kan ramme butikkerne, når efterspørgslen kommer.
Linette Kruse Thomsen fortæller om et par plisserede bukser, som de havde svært ved at overbevise butikkerne om, ville blive et hit, men som nu er en kæmpesællert og bliver produceret i flere farver. Sådan er der flere eksempler på, at LMTD skal være faste i troen på, hvad de mener bliver det næste store hit. Det handler om at være helt tæt på målgruppen og observere dem nøje.
”Vi lærer hele tiden målgruppen bedre at kende. Vi har får en masse viden ved at følge vores ambassadører på Youtube og lærer rigtig meget af vores fokusgrupper. Også vores egne børn og andre teenagere rundt om os er med til at holde os up-to-date. Det går stærkt, så det er med at prøve at hænge på,” lyder det fra Linette Kruse Thomsen.
Kendt i Europa
Der findes ikke mange butikker udelukkende til teenagere, så LMTD sælges oftest i børnetøjsbutikker. Det kan nogle gange give en udfordring i forhold til en målgruppe, der orienterer sig opad i alder, men Linette Kruse Thomsen fortæller, at hvis en influencer eller youtuber anbefaler en style eller et brand, så er målgruppen ligeglad med, hvor det kan købes, så skal de bare have fat i tøjet.
Så det fungerer tit rigtig fint, når butikken blander det med børnetøjet, selv om det dog ofte har en positiv effekt, når det er muligt at skabe et dedikeret LMTD-univers i butikken. På spørgsmålet om brandet skal have egne butikker i fremtiden, siger Linette Kruse Thomsen:
”Jeg ville eksplodere af stolthed, hvis jeg en dag så LMTD-logoet på en butiksfacade, men lige nu er al fokus på at optimere vores kollektioner og blive bedre på alle vores kategorier. Vi vil gerne blive store i hele Europa uden at tabe vores udtryk på gulvet. Det ville være fantastisk, hvis vi kunne blive et kendt teenbrand over hele Europa.”
Ovenstående er et uddrag af en længere artikel bragt i TØJ nr. 1 sektion 3 2018.
Som abonnent kan du læse den fulde artikel online her.