Årets fjerde udgave af TØJ er netop udkommet, og vi præsenterer som sædvanlig den årlige Top 150-analyse. Analysen afslører en branche, der står overfor store udfordringer: økonomisk pres, faldende indtjening og vanskeligheder på eksportmarkederne. Dyk også ned i temaet om ESG, en række virksomhedsportrætter, pej trend AW 25/26 og meget mere.
I denne udgave af TØJ ser vi nærmere på ESG – et tema, der fylder stadig mere på modebranchens agenda. Vi udforsker emnet fra flere vinkler: kommende og nuværende krav, ekspertvurderinger og konkrete erfaringer fra modevirksomhederne selv.
Vi kaster også et blik på den kommende sæsons farver og stilretninger med pej trend AW 25/26, der er lavet af pej gruppens trendredaktører.
Se hele indholdsfortegnelsen og få adgang til artiklerne her:
TØJ nr. 4 2024
Kort & godt
Korte nyheder om stort og småt i modebranchen.
ESG
”ESG er en værdifuld vækstmotor”
Ifølge ESG-ekspert Anne Blirup er det nødvendigt, at branchen anskuer de nye krav som en mulighed frem for en forhindring.
Mos Mosh: ”Vi vil gerne gøre mere, end hvad kravene dikterer”
Hos Mos Mosh arbejder man målrettet med ESG, hvor modevirksomheden er underlagt CSRD-rapportering fra januar 2026.
ESG er blevet hverdag
ESG er ikke til at komme uden om for modebranchen, der fremover skal tænke bæredygtighed ind i hele deres kerneforretning.
Den effektive ESG-rapportering
Der er markant forskel på rapporteringskravene for store børsnoterede virksomheder og SMV’er.
Guide: Få hjælp til din væsentlighedsanalyse
Der er hjælp at hente, når det kommer til virksomhedens væsentlighedsanalyse.
Angulus: ”Det har været en kæmpe opgave at lave vores første rapport”
Angulus er én af de skovirksomheder, der har investeret massivt og ESG-arbejdet, selvom der går nogle år, før lovgivningen rammer dem.
”En ESG-manager får en langt større strategisk rolle i fremtiden”
”Lige nu er de fleste modevirksomheder ret overvældede af al den lovgivning, der er kommet og fortsat kommer,” lyder det fra ESG-manager Katrin Emma Hjaltadottir.
TRENDS
pej trend AW 25/26
pej gruppens trendafdeling stiller skarpt på autumn/winter 25/26 og dykker ned i fire forbrugertyper under temaet Transition.
VIRKSOMHEDSPORTRÆTTER
Brands of Scandinavia
Med familiære rødder i dansk mode og en urokkelig dedikation for godt design har Niels Haahr Christensen tilbragt årtier i branchen.
MPdenmark
MPdenmark har på få år udvidet deres portefølje med flere brands og produkter – på den måde er de en strømpefabrik med vokseværk og har en ny tomandsdirektion.
BRANCHEANALYSE
Top 150 i modebranchen
Endnu engang kaster TØJ lys over modebranchens regnskaber med en dybdegående analyse af regnskabstallene fra 2023 og 2023/24.
Top 150: Brands4Kids
Med en ekstrem arbejdsiver og stolthed over produkterne har CEO Erik Andreæ og co. skabt en hurtigvoksende børnetøjsvirksomhed med internationale ambitioner.
Top 150: JBS Textile Group
Strategien hos koncernen er at så mange nye frø. Det giver forskellige ben at stå på, når markedet byder på udfordrende vilkår og nye kundestrømme.
MODE & IDENTITET
Dressing local
Do you dress local? Do you show where you’re from in how you style yourself?
Forsidefoto: Brands of Scandinavia