Den danske tech-virksomhed Zliide præsenterer en ny alarmbrik, der gør det muligt for kunder i modebutikker at gøre brug af selvbetjening ved hjælp af deres egne mobiltelefoner. Tre modebutikker har allerede implementeret alarmbrikken. 

Lange køer ved kassen er snart fortid. Det er det i hvert fald, hvis man spørger den danske tech-virksomhed Zliide.

Zliide præsenterer en ny alarmbrik, der er koblet op på et app-betjent betalingssystem.

Den intelligente alarmbrik er en videreudvikling af den alarm, der allerede kendes fra de fleste butikker i dag. Den fungerer således, at forbrugeren forbinder Zliide-alarmen til Zliide-app’en på sin egen telefon, hvorefter produktet med størrelse og pris vil vises på mobilskærmen. Kunden kan betale for produktet på app’en og herefter frigøres alarmen. Kunden kan nu forlade butikken helt uden at stå i kø eller have kontakt til nogen ekspedienter.

Den adm. direktør i Zliide ser tendensen med nye teknologier, der forbedrer kundens oplevelse, i andre brancher, og han ønsker derfor at gå på markedet med samme teknologi til modebranchen.

”Vi ser, at nutidens forbrugere med rekordfart adopterer nye teknologier, der på en eller anden vis forbedrer deres oplevelse i forskellige brancher – og når man kan være herre over sin egen købsrejse i Føtex, Coop og McDonalds, forventer forbrugerne, at de har samme muligheder alle andre steder. Vores mål er at give nye oplevelser til både de forbrugere, der ønsker at klare det hele selv, samt de, der forventer god, personlig service,” fortæller Morten Møgelmose, adm. direktør i Zliide, i en pressemeddelelse.

Udover at skabe en bedre kundeoplevelse, fungerer Zliide-alarmen også som en minisensor, der opsamler en lang række data om kundens adfærd og interaktion med produkterne i butikken. Detailbutikkerne får dermed det samme datagrundlag, som onlinebutikkerne er født med. I sidste ende vil det kunne skabe bedre kundeoplevelser og optimering af fysiske butikker.

 

 Tre danske butikker med Zliide-alarmer

Tre danske forretninger har allerede implementeret det forbrugervenlige alarmsystem.

Teeshoppen i Aalborg var den første til at installere systemet i sin forretning med den vision om, at butikken en dag skal være helt uden ekspedienter. Indehaveren af Teeshoppen, Benjamin Phillips, ønsker med det nye alarmsystem at give kunden en oplevelse af at træde ind i en udvidelse af sin egen garderobe, hvor man i døgnets 24 timer kan tage ud og købe nyt tøj.

De to andre forretninger, der har implementeret alarmsystemet, er CapStore.dk i deres butik på Fisketorvet i København og tøjbutikken Streetammo i Aalborg.

Udover de tre forretninger oplever Zliide stor interesse for de intelligente alarmer. Virksomheden har en ambition om at samarbejde med 20 butikker i Danmark inden udgangen af 2019.