En ny tendens viser sig flere steder i detailhandlen. Virksomheder prioriterer at have klassiske basisvarer på lager og holder derfor igen med sæsonvarer.

Fyldte lagre, der er klar til dårlige tider, skaber nu i sig selv dårlige tider. Faldende efterspørgsel og forbrugertillid tilsat inflation gør, at virksomhederne risikerer prisnedslag og derved store tab, fordi forbrugerne prioriterer anderledes. Derfor er flere detailforretninger nu ude i at tænke i alternativer frem for den normale måde at prioritere indkøb: Der prioriteres basisvarer på hylderne og købes færre sæsonvarer end vanligt. På den måde risikerer virksomhederne ikke at brænde inde med usælgelige varer på lager.

Sådan lyder det fra blandt andre Ole Koch Hansen, der er adm. direktør og medejer i PWT Group, i et interview med Børsen. De står bag kæderne Wagner og Tøjeksperten:

“Det er selvfølgelig aldrig positivt med færre kunder og mere på lager. Men så længe det, vi har på lager, er klassiske basisvarer, så er jeg ikke nervøs. Ting, som ikke er helt så modeprægede – eksempelvis klassiske t-shirts og jeans – får vi solgt. Det er bare et spørgsmål om tid,” fastslår direktøren.

Han peger på, at mange af de klassiske noos-varer, som PWT har på lager, er bestilt på et tidspunkt, hvor indkøbspriserne var lavere. Dollaren, som internationalt bruges meget i modeindustrien, er steget. Noos er produkter, som modemærker altid bør have på lager, så de hurtigt kan leveres, og når de er købt billigt, er skaden ikke så stor, hvis de skulle få lidt længere tid på lageret.

“Hellere lidt for mange noos- end modevarer på lageret,” siger Ole Koch Hansen.

Den samme melding lyder fra Jens Poulsen, der er topchef og hovedaktionær i DK Company, som er den danske modeindustris næststørste aktør kun overgået af Bestseller.

“Jeg har godt set, at mange i detailhandlen oplyser, at deres lagre er for store, men jeg håber så, at de lige trækker vejret og bevarer roen og laver små reguleringer af deres priser. Det er bedre hurtigt at sætte prisen ned på varer, der i en butik ikke rigtig har rørt sig i to-tre måneder, med 25 procent, end at vente længe og så være nødt til at skære 70 procent. Det første tab er altid det billigste,” siger Jens Poulsen og tilføjer:

“Men der vil helt sikkert i tiden frem til jul komme gule skilte på nogle varer,” siger Jens Poulsen.

Foto: Unsplash