Annoncørbetalt indhold

Hos Studio 9 hjælper de modebrands og forhandlere med design og udvikling af brandingkoncepter på alt fra trim til skræddersyede retailløsninger. De arbejder konstant med at finde den bedste løsning til deres kunder ud fra deres ønsker, hvor de sammenligner fordele og ulemper af materialer i forhold til f.eks. produktionsmetoder, holdbarhed og genanvendelighed. På den måde kan kunderne hos Studio 9 træffe et informeret valg, når de skal have alt fra knapper, badges og hangtags til bøjler, podier, mannequiner og butiksinventar.

Formålet med Studio 9 er at styrke de enkelte modebrands, og det gør designvirksomheden dels gennem trimafdelingen, som leverer alle accessories til tekstiler, og dels gennem retailafdelingen, der leverer alle de elementer, der skaber en butik. På kontoret i Horsens fylder bæredygtighed meget, uanset hvilken afdeling man arbejder i. Her er de konstant i udvikling og tilpasser deres bæredygtighedsstrategi hele tiden i takt med udviklingen:

 

Malene Treumer Nielsen, ansvarlig for sustainability og compliance hos Studio 9.

 

”Hos Studio 9 har vi det mantra, at bæredygtighed ikke er en destination, men en rejse. Der bliver konstant tilføjet nye lag på bæredygtighedsagendaen – både på grund af lovkrav, og fordi vi bliver klogere. For os handler det om at gøre det overskueligt for vores kunder at træffe ansvarlige valg i designprocessen. Vi gør meget ud af at være dem, som kan guide og oplyse på en enkel og overskuelig måde, så vores kunder ikke skal navigere i alle de mange forskellige muligheder,” fortæller Malene Treumer Nielsen, ansvarlig for sustainability og compliance hos Studio 9.

I samarbejde med den enkelte kunde finder Studio 9 frem til et kreativt koncept, der opfylder kundens ønsker. De bestræber sig på at inspirere med design, der viser mulighederne inden for ansvarlige materialevalg. Studio 9’s materialebibliotek udvikler sig derfor hele tiden, og med udgangspunkt i at alt kan skræddersyes til den enkelte kunde, har de etableret et bredt materialebibliotek, hvor de har stort kendskab til materialerne og kan danne et overblik over forskellige miljømæssige faktorer og holde dem op mod hinanden. F.eks. kan noget have et meget lavt udledningstal under produktionen, men ikke en særlig lang levetid eller modstandsdygtighed:

”Vi guider vores kunder ud fra deres situation som deres trusted advisors. Vi tager altid udgangspunkt i, hvad der er den bedste løsning lige præcis til den enkelte kundes ambitioner og værdier. Der vil aldrig være en standard og perfekt løsning for alle,” fortæller Malene Treumer Nielsen.

 

 

Studio 9 hører til en række af selskaber under den globale virksomhed Nine United. Dermed har virksomheden også egne indkøbskontorer i en række forskellige lande fra Asien til Tyrkiet. Det giver mulighed for, at kunderne kan få produceret f.eks. deres trim i et land tæt på, hvor tøjet produceres.

Systematisk arbejde med bæredygtighed
Hos Studio 9 har de defineret 12 designprincipper som et fundament for, hvordan de arbejder med bæredygtighed i hele udviklingsprocessen. Det sikrer den enkelte kunde, at man systematisk tager højde for en række ansvarlige principper, og på den måde kommer igennem alt fra materialevalg, funktion til digitale muligheder.

 

”De rene materialer vinder meget frem lige nu. Det handler om ikke at blande materialerne. Men vi kigger også på, hvad de enkelte dele skal bruges til. De labels vi leverer til tøjet, skal spille sammen med de enkelte styles – forstået på den måde at det vil give mening at lave en bomuldslabel til en bomuldstrøje. På samme måde vil vi også gerne have en papirsnor på et papirtag. Det giver lavere udledning, når vi holder materialerne adskilt, og det gør det også lettere for forbrugeren i sidste ende,” forklarer Malene Treumer Nielsen.

Hos Studio 9 laver de to årlige kollektioner til inspiration for kunderne, hvor de viser nøje udvalgte kvaliteter, den nyeste innovation og nytænkning af deres produktkategorier:

”For os er det også vigtigt at vise, at de mere ansvarlige valg ikke er lig med kedelige valg. Ansvarlige designløsninger kan sagtens være både farvestrålende og iøjnefaldende. Vi stiller skarpt på, f.eks. hvordan man kan bruge rene materialer uden overfladebehandling med masser af knald på farverne – men hvor vi har minimeret produktets negative aftryk,” slutter Malene Treumer Nielsen.

 

 

Foto: Studio 9