Den 101. udgave af messen i Riva del Garda viser betydelig vækst og understreger vigtigheden af innovation i modeindustrien. Over 9.000 besøgende besøgte den italienske messe, som er specialiseret inden for sko, tasker og accessories.

Den 101. udgave af Expo Riva Schuh & Gardabags, der blev afholdt i Riva del Garda i Italien fra 15. til 18. juni 2024, sluttede med stor succes, hvilket blev markeret af over 9.000 besøgende. Det er en betydelig stigning i forhold til både januar 2024 og sidste års juni-udgave, hvilket cementerer messens status som et globalt knudepunkt for markedet for fodtøj, tasker, tilbehør og lædervarer.

På messen var der en festlig atmosfære, hvor brancheaktører kunne skabe nye forbindelser og styrke eksisterende i afslappede omgivelser:

“De seneste dage har vi oplevet en udbredt og generel følelse af tilfredshed,” siger Roberto Pellegrini, præsident for Riva del Garda Fierecongressi, og fortsætter: “Det er især vigtigt at fremhæve stigningen i besøgende fra Latinamerika og Europa, og især den betydelige tilbagevenden af købere fra Tyskland og Italien.”

Positiv feedback fra besøgende
Mere end 1.300 udstillere fra 40 lande deltog i messen, herunder verdens største producenter med 80 procent internationale og 20 procent italienske udstillere spredt over et samlet udstillingsareal på 50.000 kvadratmeter. Gardabags-området dedikeret til tasker og tilbehør tiltrak 47 virksomheder fra forskellige lande som Bangladesh, Kina, Tyskland, Indien, Italien, Polen, Portugal, Spanien, Taiwan og Tyrkiet. Og feedbacken fra de besøgende var meget positiv:

“Jeg havde aldrig troet, at jeg ville finde et så varieret udvalg af kollektioner og leverandører fra bogstaveligt talt hele verden. Det var min første gang i Riva del Garda, men jeg vil gøre alt, hvad jeg kan for at vende tilbage,” fortalte Viona Maulidia fra Indonesien.

“Efter den enorme succes med e-handel under pandemien er situationen nu stabiliseret, og vi er på messen for at finde nye partnere og leverandører, der kan vækste markedet med moderigtige styles til de rigtige prispunkter,” lød det fra Beate Anna Rehm fra La Colibrì i Tyskland.

AI, startups og innovation
Innovation var et centralt tema ved den 101. udgave med fokus på distribution takket være tilstedeværelsen af 10 startups fra syv forskellige lande. Den fornyede interesse for ‘Innovation Village Retail’ understreger den vigtige rolle, som innovation spiller i modeindustrien bl.a. med fokus på automatiseringsværktøjer og AI.

Den succesfulde afvikling af Expo Riva Schuh & Gardabags 2024 og den positive feedback fra deltagere viser, at messen fortsat er en vigtig platform for både etablerede virksomheder og nye startups inden for modeindustrien. Med planer om yderligere internationalisering ser fremtiden lys ud for messen.

Foto: PR