Thomas Refdahl, co-founder & CEO, fra sneakerbrandet Arkk Copenhagen har skrevet et debatindlæg her inden modeugen. Han opfordrer modebranchen til særligt én ting …

Debatindlæg til modebranchen fra et positivt sind af Thomas Refdahl, co-founder & CEO, Arkk Copenhagen

Husk paraplyen og det gode humør, så skal vi nok klare den alle sammen.

Rentestigning, faldende huspriser, elpriser på steroider og med inflationen på et niveau, som kun 70’er-generationen husker tilsvarende – vi har hørt det hele, mange gange, der er en recession på vej. Ja, i virkeligheden er den her nok allerede. Men lad mig spørge dig om en ting: Hvad gør du, når det regner? Brokker du dig over, det regner og bliver indenfor? Eller tager du paraplyen frem, kommer ud og i gang med dagen?

Hvis ikke du svarer det sidste, synes jeg, du skal ønske dig en paraply. Regnen kan vi ikke gøre noget ved, men paraplyen kan du få i de fleste supermarkeder for en 50’er, og vi får brug for den – men mest af alt den indstilling, pointen indebærer.

Krisen definerer ikke, hvem vi er

Vi skal aldrig negligere, at ting bliver hårde. Tværtimod er det vigtigt som brand og virksomhed at kunne agere i svære tider ved at erkende sandheden af det, man står i, det er faktisk helt grundlæggende. Men vi skal stoppe med at snakke om recessionen, som om den definerer, hvem vi er. Den er udelukkende et markedsvilkår, som vi skal tilpasse os. Jeg siger ikke, det bliver nemt, men det bliver f***** heller ikke nemmere af, at vi bliver ved at med at snakke om, hvor hårdt det bliver.

Om lidt er der modeuge, og vi kender fraserne i disse tider: ”Det er godt nok hårdt”, ”Puh, jeg synes den er svær derude”, ”Der er ingen kunder” osv. Igen, jeg forstår det – men skulle vi muligvis stoppe med at snakke om alt det, vi ikke kan gøre noget ved og så stimle sammen under paraplyerne derude og trodse regnvejret?

For at vi alle som modebranche kommer det her igennem, skal vi stå sammen. Vi har øvet os under corona, men det blev for de fleste i tøjbranchen nu ikke så slemt alligevel, og vi så rekordregnskaber fra mange brands. Folk kunne ikke spise ude eller rejse, så der blev shoppet igennem. Denne gang er der ikke en virus, af muligvis kinesisk oprindelse, til at stoppe rejseriet eller spiseriet ude på de danske restaurationer og beværtninger – og gud, hvor jeg under den branche lidt medvind – så spis ude!

Med det sagt er forbruget i vores branche faldet, og folk bruger færre penge på tøj og sko. Det er et faktum, og det er helt ok. Så lad os huske på, at corona var en generalprøve på to ting: 1. At finde løsninger selv, når tingene ser allersværest ud og 2. At vi skal løse det her sammen.

I Arkk startede vi coronakrisen med at få en email fra en unavngiven kunde (butik), som dagen efter at statsministeren lukkede Danmark ned, sendte os en email med ordene: ”I skal ikke sende os nogle varer, vi vil ikke have dem. Og sender I dem, så betaler vi ikke.” Så var stemningen ligesom lagt, og butikken fralagde sig ethvert ansvar for de varer, vi havde produceret til dem ud fra deres eget ønske.

Selvsagt handler vi ikke med den kunde længere og kommer aldrig til det. Men det er et eksempel på en indstilling, jeg vil opfordre alle til at lægge væk. Vi er alle afhængige af hinanden, og vi skal løse denne krise sammen og komme igennem de svære tider med tanke på, at vi alle må give og tage for at nå i mål.

I bund og grund er der plads til mere end én person under en paraply, så hvis du ser en vildfaren person fra modebranchen stå i silende regn med et tomt blik i øjnene, så spring over med din paraply, læg armene om personen og sig: ”Vi skal nok komme igennem det her sammen”.

Med ønsket om en god modeuge.