I år markerer et særligt jubilæum for Angulus, der har været en fast bestanddel af den danske skobranche i 120 år. ”Vi vil gerne stille os i front i en branche, der desperat har brug for, at vi gør tingene anderledes og vise, at det kan lade sig gøre,” fortæller Sebastian Dawe, CEO hos Angulus, der i dag lancerer en jubilæumskollektion, der understreger skovirksomhedens engagement i ansvarlighed og etisk sourcing.

”Angulus er fortællingen om et autentisk, familieejet brand med ansvarlige produkter, der har formået at følge med tiden og som hele tiden stræber efter at udvikle sig i en mere positiv og ansvarlig retning. For mig, som tredje generation i spidsen for Angulus – sammen med min søster som bestyrelsesforkvinde – er det en helt speciel og fantastisk historie, som jeg er meget stolt af at være en del af,” fortæller Sebastian Dawe, CEO.

Med et stort fokus på kvalitet, design og håndværk præsenterer skobrandet nu en jubilæumskollektion, der både hylder stolte skotraditioner og ser fremad mod en bæredygtig fremtid. Den nye kollektion omfatter ti nøje udvalgte klassikere, som er blevet opdateret med moderne elementer, der bringer friskhed ind i de velkendte designs. Kollektionen har derudover etisk sourcing og ansvarlig produktion som omdrejningspunkt:

”Ansvarlig produktion står øverst på vores strategiske dagsorden, og vi har de sidste par år taget nogle afgørende skridt for at kunne arbejde med vores værdikæde. Fx ved at få lavet et meget detaljeret klimaregnskab og en klar materialestrategi, der fokuserer på sporbarhed, kvalitetsmaterialer der holder og samarbejde med de bedste lokale leverandører. Vi kommer til at øge brugen af fuldt sporbart læder de kommende år. I 2023 var 7 procent af alt vores læder sporbart. Det kan umiddelbart lyde som et lille tal – men ikke desto mindre er det en stor bedrift og exceptionelt i vores branche. Vi skal blive bedre år for år, fordi sporbart læder er et af de centrale værktøjer til at forstå og reducere den klima og miljøpåvirkning, som produktion af sko har,” uddyber CEO’en og fortsætter:

Sebastian Dawe, CEO hos Angulus.

”Det er helt centralt for os at videreudvikle vores position og forsyningskæde til at være endnu mere ansvarlig – og styrke vores evne til at hjælpe forbrugerne med at forstå, hvorfor vi er så stolte af vores produkt og den ansvarlige måde det bliver producerede. Samtidigt skal vi hele tiden sikre, at de produkter vi laver, har relevans, og at forbrugerne oplever vores produkter og brand, som noget de kan identificere sig med – og hvor de synes de møder kvalitetsprodukter de kan bruge igen og igen, og som derfor er pengene værd.”

Kollektionen lanceres den 10. oktober 2024. De håndlavede sko, fremstillet i Portugal, er en manifestation af skovirksomhedens vedholdende tro på langsom mode og dygtigt håndværk.

Foto: Angulus