Den danske smykkegigant Pandora har hævet priserne på de globale salgsmarkeder. Prisstigningerne skal bidrage til at øge indtjeningen.
Smykkekoncernen Pandora har valgt at gennemføre globale prisstigninger som et led i at øge smykkegigantens indtjening. Det skriver Finans.
I en aktieanalyse fra Jyske Bank fremgår det, at priserne på smykkerne hæves med omkring 3 procent på globalt plan. Pressechefen hos Pandora, Johan Melchior, bekræfter over for Finans, at smykkekoncernen har hævet priserne med 2,7 procent.
Ifølge aktieanalysen fra Jyske Bank er det for tidligt at måle effekten af prisstigningerne på henholdsvis salg og afsætning. Men det fremhæves dog, at strategien med at hæve priserne må opfattes ”som et defensivt skridt, der skal forsøge at genoprette væksten.”
International anerkendelse trods turbulens
I starten af august 2018 offentliggjorde Pandora sit kvartalsregnskab, der viste et fald på 56 mio. kroner sammenlignet med samme periode året før. I den forbindelse opsagde smykkekoncernen den adm. direktør Anders Colding Friis. Driftsdirektør Jeremy Schwartz og finansdirektør Anders Boyer har overtaget ledelsen, indtil en ny adm. direktør er på plads.
Trods en turbulent periode er der også godt nyt for Pandora. I en endnu ikke offentliggjort rapport fra den amerikanske storbank om modeindustrien aktører inden for blandet andet bæredygtighed, indtager smykkegiganten en førsteplads foran prominente virksomheder som Adidas, Nike og Louis Vuitton. Pandora får blandt andet anerkendelse for ansvarligt indkøb af guld og sølv samt medarbejderforhold i produktionen.