Da det økologiske børnetøjsbrand Serendipity Organics blev grundlagt for 15 år siden, har økologi og bæredygtighed ikke noget, som man kædede sammen med hverken børnetøj eller tøjdesign i det hele taget. I dag ser tingene helt anderledes ud, og virksomheden mærker tydeligt den store efterspørgsel på rent og naturligt børnetøj uden kemi.


Læs eller genlæs et uddrag af artiklen, som blev bragt i TØJ nr. 3 2018, sektion 3.


Med stifter Anne-Sofie Tobiasens egne ord startede drømmen om Serendipity Organics som ’et lille køkkenbordsprojekt’, og det var først efter nogle år, at hun for alvor satsede på virksomheden. Selv om Anne-Sofie Tobiasen på daværende tidspunkt ikke havde en baggrund i tøjindustrien, havde hun altid syet og strikket, og så havde hun bemærket, at meget af det børnetøj, der var på markedet, lugtede af kemi. Det blev startskuddet til børnetøjsbrandet, der fra begyndelsen havde en klar målsætning om at skabe et feminint, blødt, rent og naturligt univers for både mor og barn.

”Det handler for os helt enkelt om at passe på den klode, som vi giver videre til kommende generationer, men også om at undgå at forurene hverdagslivet i den enkelte familie med problemkemi. Det gælder både de små børn, som er ekstra sårbare, men også moren og den gravide kvinde, som har gavn af, at det, hun klæder sig i, er så rent som muligt,” forklarer Anne-Sofie Tobiasen om baggrunden for at starte børnetøjsbrandet og tilføjer:

”Mange af os vælger efterhånden økologi som en selvfølge, når det gælder vores fødevarer og vores kosmetik, men huden er kroppens største organ, og der er ofte kemirester i konventionelle tekstiler. Dem undgår man, når man vælger økologi i klædeskabet.”

Forbrugerne vælger til og fra

I dag, 15 år senere, har virksomheden seks ansatte og driver sin egen webshop, hvor der forhandles alt inden for babytøj, børne tøj til piger og drenge op til 11 år samt en kollektion til kvinder, foruden en Home-kollektion og en linje målrettet præmature/nyfødte. Desuden forhandles børnetøjsbrandet i varehuse som Magasin, Illum og Illums Bolighus samt i større og mindre konceptbutikker med fokus på eksempelvis Fairtrade og økologisk tøj – både herhjemme og i udlandet. Ifølge Anne-Sofie Tobiasen blev det tidligt besluttet, at Serendipity Organics skulle ud over landets grænser.

”Det var en bevidst strategi, da vi udmærket vidste, at det danske marked ikke var stort nok til den type ’niche-kategori’, som økologisk børnetøj nu engang er,” fortæller brandets grundlægger og uddyber:

”I starten syntes folk, at økologisk bomuld var noget underligt noget. Den holdning har ændret sig mærkbart, og derfor er det også blevet en del nemmere at arbejde med økotekstiler.”

Serendipity Organics

Hos brandet oplever de, at kvinderne i målgruppen ikke bare ved noget om emnet, men at de økologiske tekstiler bevidst bliver valgt meget til.

”Jeg kæmpede selv med allergi som barn. Deraf kom inspirationen, specielt da jeg selv var blevet mor. For 15 år siden var der slet ikke fokus på tekstiler og bæredygtighed, som der er nu. Det har været en utrolig spændende rejse at være en del af udviklingen og være med til at skabe en større bevidsthed omkring økologi og tøjproduktion,” lyder det fra grundlæggeren.

Markedet for bæredygtigt tøj er ifølge Anne-Sofie Tobiasen i rivende udvikling:

”Der er hele tiden nye muligheder for, hvad man kan og ikke kan, samtidig med at man bevarer respekten for naturen. Derfor bliver vi også ved og griber de nye udfordringer og muligheder fremadrettet.”

Anne-Sofie Tobiasen ser samme tendens inden for tilvalget af naturkosmetik og økologisk skønhedspleje, der længe har været på vej frem, såvel som i det stigende tilvalg af økologiske fødevarer. Forhåbningen er, at dette fokus medvirker til, at bæredygtigt tøj også fremadrettet vælges endnu mere til af forbrugerne.


Omsorg hele vejen rundt

Selve brandets dna er centreret omkring omsorg for barnet. Det omfatter et fokus på bløde og behagelige tekstiler samt styles, der laves helt fra bunden. Designet er inspireret af de nordiske lande og naturen, og alle tekstiler designes og tegnes i Danmark, hvorefter de udvikles i fællesskab med leverandørerne i Indien og Bolivia.

For at være sikker på at kunne bevare både kvalitet og standard over tid har Serendipity Organics samarbejdet med den samme leverandør de sidste 12 år.

”Så vi kender leverandøren og de folk, som vi har med at gøre, utrolig godt. Det er virkelig vigtigt for os at have en samarbejdspartner, som vi kan stole på. Det er en Fairtrade- og GOTS-certificeret leverandør, som vi ofte er på besøg hos, og der er derfor etableret en tillid til, at det hele går rigtigt for sig,” fortæller Anne-Sofie Tobiasen.

Serendipity Organics er også selv GOTS-certificeret. Det skyldes ifølge Anne-Sofie Tobiasen, at det er vigtigt, at tøjet ikke kun er økologisk, men at det også produceres på en bæredygtig måde.

”Certificeringerne GOTS og SA8000 sikrer, at menneskerettighederne opretholdes med respekt for alle de mennesker, der bidrager til at bringe tøjet til forbrugerne. Vi ser det som en del af økologien,” lyder det fra grundlæggeren af det danske børnetøjsbrand.

Serendipity Organics