Revolutionen inden for kunstig intelligens (AI) er kommet, og det bør ikke bekymre nogen. Der argumenteres nemlig for, at AI vil ændre de allerede eksisterende jobs – og ikke erstatte dem. I arbejdet med detailhandel og mode finder man de største muligheder i trendprognoser og inden for supply chain management.
Artiklen er skrevet på baggrund af et Business of Fashion-interview med Chris Boos, Lead Researcher & Chief Executive hos Arago.
IT og kundeservice har været nogle af de første områder, hvor anvendelsen af AI er blevet brugt for at trimme omkostninger og øge effektiviteten. Det er dog ikke altid en fordel at bruge AI på kundeområdet, idet standardiserede løsninger kan fjerne det differentieringsværktøj, der ligger i nærværende service. En fordel, som små virksomheder har overfor store spillere som eksempelvis Amazon. Resultatet er også, at mange brands har trukket i land efter at have adopteret AI-drevne chatbots, fordi kunderne fandt dem frustrerende at bruge.
Man skal derfor passe på med alt for højteknologiske løsninger i kundesektoren lidt endnu – til gengæld har AI meget at tilbyde, hvad angår supply chain management.
Mange modebrands arbejder med nogle strengt komplekse supply chains. Den uhyre hurtigfremstillende H&M-koncern ramte et fald i salget sidste kvartal og fortalte i samme forbindelse aktionærerne, at de sad på omkring 4,3 mia. dollars i usolgte varer. Dette er et problem, som AI, ifølge Chris Boos, kan løse.
AI og Supply chain management
Inden for supply chain management er det efter ’learning by doing’-princippet, hvor processer bliver forbedret over tid. I modebranchen kalkulerer man i dybden, og indkøb bliver vurderet og fulgt ud fra tidligere erfaringer og cyklusser.
AI-baserede løsninger er et godt værktøj i forhold til at kunne arbejde forudseende i en foranderlig branche.
Modebranchen er et dynamisk og konkurrencedygtigt miljø, men ved brugen af AI behøver der ikke eksistere store mængder af overskudsprodukter. Ved at tilføre AI-baserede aktiviteter kan et brand bevare kendskabet til salgstendenser (forudsat at software allerede sporer, hvilke produkter der sælger, der ikke sælger, og hvordan de er prissat).
AI-virksomheder arbejder i øjeblikket på shopping-apps, billedgenkendelse og meget mere. Nutidens mekanismer, der målretter data, vil fungere endnu bedre med de visionære teknologier inden for AI, da flere data bliver tilgængelige for udbydere.
”Det næste årti vil blive defineret af en tilbagevenden til de gamle værdier med fremragende kundeforhold og med den ekstra gevinst af mere effektiv supply chain management,” konkluderer Chris Boos.
Kilde: BOF