DK Company har vækstet med en hast, der kunne få mange til at tabe pusten. TØJ har mødt tre af DK Companys fire partnere til en snak om ambitioner, nysgerrighed og om at skabe en bæredygtig forandringskultur. Artiklen er et uddrag af en længere portrætartikel bragt i TØJ no. 4 2017.

Man kunne tro, de havde svært ved at få armene ned hos DK Company i Ikast. Ved afslutningen af regnskabsåret 2016 kunne virksomheden præsentere en rekordomsætning på 2,8 milliarder kroner og et resultat før skat på 104 millioner kroner. Tal der i mange andre virksomheder ville give anledning til jubel. Men ifølge partnergruppen er det et øjebliksbillede, man ikke skal lade sig rive med af.

”I DK Company er vi altid ved at lægge an til noget nyt – et opkøb, et salg, en turnaround eller lignende. På den måde er vi gået fra startup til tre milliarder kroner i omsætning på 15 år,” fortæller CEO, Jens Obel og uddyber:

”Vi er i konstant forandring, og derfor er vi heller ikke altid tilfredse med vores overskudgrader med videre, for resultaterne kommer med forsinket effekt i forhold til indsatserne.”

Hæsblæsende historie
Og indsatser har der været mange af. Virksomheden blev grundlagt i 2001, og få år efter lå en multibrandstrategi klar. DK Company opkøbte i 2004 Kaffe Clothing og en lang række danske brands og udvidede med produktion i Bangladesh i 2005. Virksomheden flyttede til større faciliteter og føjede også 184 detailbutikker til aktiviteterne med opkøbet af tre divisioner fra BTX Group.

I 2014 konsoliderede DK Company sin position. Med opkøbet af Inwear, Matinique, Part Two og Soaked in Luxury samt en række detailbutikker fra IC Group placerede virksomheden sig blandt de førende spillere på det europæiske marked for modetøj. Samme år kom DK Company også på onlinemarkedet med købet af Bon’A Parte. Dermed fik virksomheden tre ben at stå på: Online, wholesale og retail. Virksomhedens 20 brands er i dag spredt på lokationer over hele Danmark, og DK Company forhandler sine produkter i 65 lande.

Læs også: DK Company er nomineret til prestigefyldt pris

Der er imidlertid kun tale om en status, for brandporteføljen evalueres løbende. Med til historien hører også frasalg af børne- og plus size-brands samt etableringen af et enkelt nyt brand. For i 2014 kunne partnerne konstatere et hul i porteføljen på herresiden. Det blev startskuddet til Casual Friday – et brand med enkel og afslappet mode til den urbane mand. Men med opbygningen af et helt nyt mærke bevægede DK Company sig ud af komfortzonen.

”Det var hårdt arbejde. Vi går normalt efter mængde i vores kollektioner, og den kommer altså ikke i første sæson af et brands levetid. Jeg indrømmer gerne, at jeg synes opkøb er sjovere, og vi har ingen planer om at starte flere brands. Men vi har lært noget,” konkluderer Group CEO, Jens Poulsen, og berører hermed en væsentlig substans i virksomhedens kultur.

En kultur på tværs
Virksomhedens 2.200 medarbejdere er fordelt på kontorer i henholdsvis Ikast, København og Vejle og på 250 butikker i Danmark, Norge og Sverige. Den geografiske spredning skaber klare fordele i forbindelse med rekruttering, da det giver mulighed for at ansætte dygtige folk lokalt, uanset hvor i landet de bor.

Partnerne har selv fordelt sig mellem virksomhedens adresser. Kasper Toftekær Philipsen er direktør i Vejle-huset, Jens Obel er direktør for Ikast og København, og Søren Lauritsen og Jens Poulsen har base i Ikast.

Den fysiske afstand og de mange opkøb skaber også et naturligt behov for at udbrede og pleje en fælles kultur.

Læs også: DK Company fremlægger rekordregnskab

”Vi har beskrevet os selv som en hund, der gerne vil gøre vores kunder glade. Men vi er et gadekryds, så kulturen er ikke entydig. Dog har vi har nogle grundværdier, som vi ikke går på kompromis med – som for eksempel vores win-win-indstilling til samarbejdspartnere, reglen om at kunden er Gud, og princippet om at vi vil skabe value for money,” lyder det fra Jens Poulsen.

Når det er sagt, er det tydeligt, at tidens krav om forandringsparathed og robusthed også gælder hos DK Company. Det har haft den konsekvens, at nogle af de medarbejdere, der er fulgt med i et opkøb, efterfølgende har forladt DK Company. Men partnergruppen lægger vægt på at give nye medarbejdere en god modtagelse, og de har sjældent oplevet større modstand hos personalet i de virksomheder, den har opkøbt.

”Vi vil jo gerne købe noget, vi bliver stolte af at eje – og for medarbejdernes vedkommende er det sjovere at blive købt af nogen, der vil eje, end at være ejet af nogen, der gerne vil sælge,” lyder konklusionen fra de tre partnere.


Ovenstående er et lille uddrag af en længere portrætartikel bragt i TØJ no. 4 2017.

Som abonnent kan du læse det fulde portræt online her.