Der gik ikke ret lang tid, fra at ideen opstod, til at søstrene fra Midtjylland, Emma Lohmann og Anne Louise Faurholt, kunne kalde sig selv for virksomhedsejere. Efter blot to år med Résumé på markedet lukker søstrene for danske kunder og kigger nu mod udlandet. 


Artiklen er bragt i Branchebladet TØJ SS 20 Men/Women


 

Søstre og virksomhedspartnere. En balancegang, som Anne Louise Faurholt og Emma Lohmann prøver at mestre hver eneste dag i arbejdet med deres fælles modebrand Résumé. Det kan nemlig til tider være svært at huske den private del, når arbejdet fylder meget. Men der er også en fordel ved at være både søstre og partnere. For ved at kende hinanden så godt, som Anne Louise Faurholt og Emma Lohmann gør, bliver nogle processer en del nemmere, når man kan sige tingene, præcis som de er. Det betyder, at de to søstre kan handle hurtigt, hvilket måske er opskriften på, hvorfor Résumé på kort tid er nået så langt.

”Tingene går meget hurtigere, fordi vi er ærlige overfor hinanden. På den måde kan vi rykke hurtigere på tingene,” indleder Emma Lohmann.

Derudover supplerer søstrene hinanden godt, fordi de har hver deres kompetencer qua forskellige uddannelser og tidligere erfaringer fra branchen.

”Vi har hver vores kompetencer, hvilket giver en meget naturlig arbejdsfordeling imellem os. Vi kan slet ikke det samme og har hver vores passioner. Det er altid ’lovligt’ at bryde ind, hvis man har tanker eller ideer, og vi sparer meget med hinanden, men når dagen er omme, ligger beslutningen altid hos den ansvarlige,” fortæller Anne Louise Faurholt, mens Emma Lohmann sidder nikkende på sidelinjen for at vise, at hun er enig i sin søsters udtalelser.

 

Fra et glas rødvin til succesfuldt modebrand

Det hele begyndte over et glas rødvin en helt almindelig aften i maj 2016. Både Anne Louise Faurholt og Emma Lohmann stod ved en skillevej i livet, hvor der skulle ske noget nyt. Som aftenen skred frem, røg der mere rødvin indenbords, og inden søstrene havde set sig om, sad de med navnet til den modevirksomhed, som de i august 2016 opret­tede og døbte Résumé.

”Vi havde begge to sagt vores job op, så der var lagt op til, at der skulle ske noget nyt. I begyndelsen vidste vi ikke, hvad der skulle ske, og vi havde slet ikke troet, at vi skulle ende med at starte et modebrand,” siger Emma Lohmann.

Fra virksomheden blev oprettet, til den første kollek­tion var på gaden, gik der kun lidt over et halvt år. Den første kollektion kunne købes fra april 2017, og Résumé har dermed kunnet fejre sin to års fødselsdag her i foråret. Selv om brandet stadigvæk er meget ungt, så føles det for Emma Lohmann som om, at virksomheden har eksisteret i mange år.

”Der er sket meget, og det hele er gået så stærkt. Det føles ikke som om, at vi kun er to år, men nærmere 10,” griner hun og fortsætter i en mere alvorlig tone:

”Men det har været en kamp, og det er det stadigvæk.”

 

Vejen til den internationale scene

”At vi efter kun to år står der, hvor vi gør, havde vi slet ikke regnet med,” konstaterer Anne Louise Faurholt.

Det første år udstillede søstrene deres AW 17-kollektion på CIFF under modeugen i København, og der vidste de hverken, om de var købt eller solgt. Men det gik godt på messen, de fik en del kunder, og derfra tog det fart. I august 2018 afholdt brandet sit første modeshow under Copenhagen Fashion Week, og herefter slog de for alvor igennem på den internationale scene.

”Vi satsede stort helt fra begyndelsen. Efter en mode­messe, hvor det gik supergodt, valgte vi året efter at afholde vores første modeshow. Det kostede mange penge, men det gjorde alt for os internationalt, og vi fik en masse kunder i udlandet, som for eksempel Intermix og Zalando. Vi har også åbnet op for det amerikanske marked,” fastslår Emma Lohmann.

Det går faktisk så godt for Résumé, at søstrene lige nu har lukket for kunder i Danmark, hvor de har 65 af slagsen.

”Vi tror sagtens, at vi ville kunne tage flere ind, men vi vælger helt bevidst at begrænse os, fordi vi ikke ønsker, at Résumé skal ligge på hvert gadehjørne,” siger søstrene samstemmigt.

 

Inspiration: Et tema og et kommercielt print

Der er mange, som er vilde med Résumés farverige, mønstrede og gennemførte design. Da det er Anne Louise Faur­holt, der har ansvaret for design, er det også mest hende, der er ude og finde inspiration til kommende kollektioner.

”Jeg finder inspiration i 90’erne og 00’erne. Det var nogle år, hvor det hele gik meget hurtigt, så der er virkelig meget at tage fat i. Ellers finder jeg som så mange andre inspiration på sociale medier. Alt er så tilgængeligt i dag, og man bliver nærmest bombarderet med nye trends hver dag. Vi rejser også meget for at finde inspiration,” siger Anne Louise Faurholt og fortæller, at søstrenes seneste inspira­tionsrejse gik til Los Angeles i Californien.

Résumés SS 19-kollektion er inspireret af 90’er filmen ’Clueless’. Alle på kontoret gik i gang med at se filmen, så de kunne komme i den helt rigtige stemning. Men selv om kollektionerne altid er inspireret af noget, så husker Résumé også de kommercielle prints, som brandet også er kendt for.

”I vores Clueless-kollektion har vi for eksempel et Clue­less-sæt med, der består af en jakke og en nederdel. Vi skaber et tema og refererer til temaet igennem vores design. Udover det, så har vi altid et kommercielt print med, som for eksempel et blomsterprint. Det kan alle nemlig være med på,” tilføjer Emma Lohmann.

 

Fremtiden skal ske i et organisk tempo

Der er mange mål og drømme for Résumé. Men en ting, der altid vil gå igen for brandet i fremtiden, er, at intet vil blive gjort, uden at det er gennemtænkt. Søstrene har blandt andet en drøm om at lave et collab med et andet brand, men det skal ikke være et hvilket som helst brand. Det skal give Résumé noget og vise brandets værd. Derudover er det helt sikkert, at søstrene gerne vil åbne egne butikker.

”Vi har snakket om at åbne egne butikker, og det er noget, vi gerne vil. Vi har et univers, som vi bedre kan udtrykke gennem egne butikker. Men beliggenheden skal være den helt rigtige, før vi vil åbne noget. Det er også vigtigt, at vi har økonomien med. Åbner vi en butik i Danmark, vil vi gerne relativ kort tid efter kunne åbne en butik i udlandet,” fortæller Emma Lohmann og slår fast, at det er vigtigt for søstrene, at det sker i en organisk proces.

De har stadigvæk fuldt fokus på de markeder, hvor de er lige nu, og vil ikke starte op på noget nyt, før alting fungerer 100 procent.