Årsregnskabet for H&M Group er netop offentliggjort. Tallene afslører en global vækst i 2017, dog med et udfordret fjerde kvartal. TØJ har stillet tre hurtige til Country Manager for H&M i Danmark, Christel Friis-Mikkelsen.

Rang
i år
Rang
sidste år
Firmanavn Årets
resultat
Resultat
året før
1 1 xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx
2 2 xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx
3 3 xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx
4 4 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx
5 +775 780 xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx
6 +6 12 xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx
7 7 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx
8 -3 5 xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx
9 -1 8 xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx
10 -4 6 xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx

Rang
i år
Rang
sidste år
Firmanavn Årets
resultat
Resultat
året før
45 +14 59 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx
46 +4 50 xxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx
47 -9 38 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx
48 -13 35 xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx
49 +41 90 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx
50 +31 81 xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx
51 +15 66 xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx
52 -24 28 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx
53 +74 127 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx
54 +7 61 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx
55 +10 65 xxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx
56 +28 84 xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx
57 +32 89 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx
58 +19 77 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx
59 +17 76 xxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx
60 +123 183 xxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx
61 +32 93 xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx
62 +21 83 xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx
63 +4 67 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx
64 +59 123 xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx
65 +4 69 xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx
66 -52 14 xxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx
67 +11 78 xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx

H&M Group har i dag offentliggjort sit årsregnskab gældende fra den 1. december 2016 til den 30. november 2017.

2017 bød igen på vækst for den globale modekoncern. I regnskabsåret steg salget – inklusiv moms – med 4 procent til 231.711 mio. svenske kroner. Salget steg med 3 procent i lokale valutaer og det overordnede salg – eksklusiv moms – udgjorde 200.004 mio. svenske kroner.

Sammenlignet med 106.177 mio. svenske kroner i 2016 er koncernens bruttoresultat steget til 108.090 mio. svenske kroner i 2017. Resultatet efter de finansielle poster landede på 20.809 mio. svenske kroner, og udgjorde efter skat 16.184 mio. svenske kroner. Det er dermed et fald sammenlignet med 2016, hvor resultatet efter skat landede på 18.636 mio. svenske kroner

I alt blev 479 butikker åbnet og 91 butikker lukket. Det resulterede i en samlet nettoudvidelse på 388 nye butikker. I løbet af året åbnede H&M otte nye internetmarkeder og fem nye forretningsmarkeder. Ved udgangen af regnskabsåret havde koncernen 69 salgsmarkeder, hvoraf 43 var online.

Fald i fjerde kvartal
Regnskabet bød dog ikke udelukkende på vækst. I det fjerde kvartal, fra den 1. september til den 30. november 2017, faldt omsætningen – inklusiv moms – med 4 procent svarende til 58.481 mio. svenske kroner. Kvartalets salg – eksklusiv moms – udgjorde 50.407 mio. kroner.

Koncernens bruttoresultatet landede på 27.929 mio. kroner svarende til en bruttomargin på 55,4 procent.

Den svage salgsudvikling i det fjerde kvartal tilskriver H&M øgede marksdowns og operationelle omkostninger i forbindelse med de fysiske butikker.

CEO om fremtiden
”Vi føler, at 2017 var et år, hvor H&M tog vigtige skridt fremad og lagde fundamentet for fremtiden. H&M har også begået fejl, som har bremset succesen – men industriens forandringer er udfordrende for alle, og det vil fortsætte i 2018,” udtaler Karl-Johan Persson, CEO i H&M.

Karl-Johan Persson hæfter sig endvidere ved, at langsigtede investeringer har sikret en solid platform hos H&M, som fortsat i fremtiden vil skabe vækst for modekoncernen.

I 2018 planlægger H&M-koncernen at åbne omkring 390 nye butikker, og der planlægges cirka 170 butikslukninger, hvilket resulterer i en nettoudvidelse på cirka 220 butikker. De nye butiksmarkeder vil indledningvist få base i Uruguay og Ukraine.

 

Tre hurtige til Christel Friis-Mikkelsen, Country Manager for H&M i Danmark. 

1. Hvordan har udviklingen været på det danske marked i det seneste regnskabsår?
“Der er meget positivt at sige om 2017. I Danmark har vi åbnet i fire nye byer: Vanløse, Køge, Middelfart og Esbjerg. Vi har også ombygget og moderniseret ni af vores butikker, mere end fordoblet vores antal af H&M Home-afdelinger og budt velkommen til vores helt nye brand ARKET i Købmagergade.

Vi prøvet noget helt nyt, nemlig åbningen af vores pop-up outlet i Ringsted. Vi har også fortsat vores investeringer i nye, digitale løsninger og glæder os til at præsentere dem for vores kunder i 2018. Med 110 butikker og et stadigt voksende onlinesalg står vi fortsat stærkt på det danske marked.”

2. Hvilke faktorer har især påvirket salget på det danske marked?
”Ligesom markedet er H&M midt i en forandringsproces. Den digitale udvikling har ændret kundernes indkøbsvaner for altid, men vi har en stærk position på det danske marked i form af en etableret butiksportefølje og en velfungerende onlineplatform. Vi har brugt de seneste år på at investere i teknologiske løsninger, så vi er godt rustet til fremtiden og kan følge med kundernes ønsker og forventninger.”

3. Hvad er forventningerne til det kommende år, og er der nogle nye spændende tiltag i pipeline?
”I 2018 ser vi frem til at integrere de fysiske butikker og vores onlinesalg endnu mere, så vi kan tilbyde vores kunder en inspirerende og enkel oplevelse, uanset hvor de foretrækker at shoppe. Vi er i øjeblikket i gang med at rulle dele af vores nye digitale løsninger ud i alle danske butikker. Det kommer til at give butikkerne mere nøjagtig viden om deres lagerstatus. For vores kunder betyder det, at de nu kan se online, i hvilke butikker en vare er på lager i deres størrelse.

Desuden har vi netop lanceret fri fragt og returnering for vores H&M Club-medlemmer. Vi tror på, at de nye tiltag vil sikre bedre service og en endnu bedre shoppingoplevelse for alle vores kunder.”