Har du styr på din e-mailmarketingstrategi til Black Friday? Hvis ikke, så er det ved at være sidste udkald, lyder det fra content marketing-ekspert Peter Kragh Lauritsen. Han deler her 10 gode råd og anbefalinger, så du kan nå i mål i tide.

Der er ikke ret lang tid til jul. Det betyder, at der slet ikke er ret lang tid til Black Friday. Måske tænker du: Slap dog af, det er stadig tre måneder væk, men hvis du endnu ikke er begyndt at tænke i e-mailstrategi- og markedsføring, så er det med at komme i gang.

Sidste år brugte danskerne 3,2 mia. kroner i forbindelse med Black Week, så hvis du ikke er med, går du potentielt glip af svimlende summer.

Hvis du spørger Peter Kragh Lauritsen, så skal e-mailkæderne pudses af, og det er nu. Han er medstifter af content marketing-virksomheden Texta og selverklæret e-mailmarketingnørd. Han har på Linkedin delt en 10-punkts liste med anbefalinger til netop at få styr på sin e-mailmarkedsføring. For ifølge Peter Krag Lauritzen er det ved at være sidste udkald, hvis du skal nå det inden Black Friday.

Rådene tager afsæt i e-mailmarketing, som ofte nedprioriteres frem for flotte landingpages og de helt rette tilbud. Peter Kragh Lauritzen tager desuden for givet, at du allerede har styr på serverkapacitet, betalingssetup og fragten – rådene er fokuseret på e-mailkampagner- og marketing. Hvis du ikke har styr på ovenstående, så start der i stedet.

De ti anbefalinger

Af Peter Kragh Lauritzen

Mit fokus er på e-mailmarketing, og hvordan du kan bruge kanalen til at smadre din omsætningsrekord, få mere ud af dine annoncekroner på dagen og bidrage til en bedre dækning, så Black Friday ikke bliver en nulbon.

Anbefaling 1: Kom i gang med leadgenerering – lige nu

For rigtig mange er Black Friday faktisk allerede så småt gået i gang. I de her dage/uger sætter mange af vores kunder deres første aktiviteter i gang. Nemlig leadgenerering; en af de absolut vigtigste discipliner op til den store handelsdag.

Du har mulighed for at bringe flere værktøjer i spil for at få indsamlet permissions (mailadresser) op til Black Friday.

  • Facebook Lead Ads er nok den mest effektive kanal til leadgenerering i den gennemsnitlige e-commerce-kontekst. Hvis du er dygtig, har et interessant produkt og et godt incitament, kan du uden problemer skaffe permissions til en stykpris på 1-3 kr. Selv med en pris på det dobbelte, vil det i mange tilfælde stadig være en god business case.
  • Du kan dog også bruge din nuværende mailliste til at få det, vi kalder en extended permission – altså et udvidet samtykke til at modtage særskilt kommunikation i forbindelse med Black Friday. På den måde sikrer du, at du ikke generer din hovedliste. Og selv hvis en modtager synes, du sender for mange mails, afmelder de sig kun Black Friday-listen.
Anbefaling 2: Brug segmentering i dine annoncer og kampagner

En ting, mange ikke er opmærksomme på, er mulighederne for at bruge den data, du har i dit e-mailmarketing-system til at sikre effektiv annoncering på eksempelvis Facebook. Det bliver endnu vigtigere på Black Friday, hvor hver en marketingkrone skal vendes.

  • Køber dine kunder aldrig lige efter eller kort tid efter, at de har gennemført et køb?
  • Er der et kæmpe krydssalgspotentiale i dit produktsortiment?
  • Skal en tabt kurv for alt i verden genvindes?

Alle ovenstående udfordringer kan du løse, hvis du har styr på din segmentering i dit e-mailmarketingsystem, så du kan fodre relevant data ind i dine annoncer og kampagner. Det kan både spare dig for spildte annoncekroner, skabe meromsætning (og dækning) og identificere relevante målgrupper.

Anbefaling 3: Indsaml permissions på udgåede produkter/størrelser/farver

Det her skal du have styr på: uanset om det er Black Friday eller en anden tilfældig dag. Er der noget mere surt end at have betalt Facebook for dyr trafik til produkter, hvor du ikke har den rigtige farve, størrelse eller produktvariant på lager? Det er penge ud ad vinduet. Især til Black Friday, hvor udvalgte størrelser eller farver måske hurtigt ryger.

Giv derfor dine besøgende mulighed for at få besked, når det produkt, de er interesseret i at købe, kommer på lager igen. Det må være det næstbedste efter et salg.

I forbindelse med Black Friday, hvor besøgende nok ikke lige kommer retur 14 dage senere, når du har fået produktet hjem, kan du opsætte et såkaldt pre back in stock-flow, der sender lignende/tilsvarende produkter i retningen af modtageren, så konkurrenten ikke løber med salget.

Anbefaling 4: Kast tid og penge efter Black Friday-assets

Du har sikkert allerede en masse flows, en flot template til kampagnemails og andre assets i dit nuværende setup. Det kan dog i høj grad betale sig at lave Black Friday-udgaver af dine hverdagsautomations, -kampagner, pop ups med videre.

Giv dem et Black Friday-tema, vær lidt mere pushy og tilpas dine budskaber til den store handelsdag.

Anbefaling 5: Glem ikke din Preference og Unsubscribe Page

Det er nok ikke de to sider, du skænker de fleste tanker i en travl hverdag. Men hvis du sender markant flere mails ud i forbindelse med Black Friday, kan det godt betale sig at give din Preference og Unsubscribe Page lidt kærlighed. Giv for eksempel mulighed for at pause mails i 30 dage.

Anbefaling 6: Opsæt high intent-segmenter

I stedet for at sende den samme mail til alle dine permissions, kan du med fordel arbejde med det, vi kalder ‘high intent-segmenter’.

Det kan være:

  • Personer, der har været i checkout mere end 2 gange de seneste 7 dage uden at gennemføre et køb
  • Personer, der har kigget på mere end 3 produkter de seneste 4 dage uden at tilføje noget til kurven

Altså kundeemner, der må antages at være tættere på en konvertering. Det gør det muligt at målrette dine budskaber og give dem et høfligt puf videre.

Anbefaling 7: Send. Flere. Kampagnemails

Send flere kampagnemails! Hører du til gruppen af marketers, der er bange for at spamme, så går du glip af rigtig meget omsætning. Især hvis du bruger samme udgangspunkt til Black Friday.

Dine modtagere vil gerne høre fra dig – så længe at det, du sender, er relevant og giver værdi. I anledning af Black Friday er der en større tolerance for en høj frekvens. Hos Texta har vi kunder, der sender op til 20 mails på selve dagen. Og det er helt uden, at antallet af afmeldinger stikker af. Det gør omsætningen tværtimod.

Anbefaling 8: Prøv et plain text-format

Mails skal da være flotte – fyldt med store billeder, sjove GIF’er, links, knapper og andet habengut. Eller hvad? Nej, faktisk ikke altid. Black Friday er et oplagt tidspunkt at teste et plain text-format af, hvor du stripper dine mails for alt andet indhold en tekst, så det ligner en “rigtig” mail.

Hvorfor? Fordi du på den måde har nemmere ved at komme igennem spamfilteret og sikre, at dit budskab bliver læst. Hvis du ovenikøbet har et brand med en personlig relation til dine kunder, kan plain text-formatet også være en god måde at skabe engagement og en mere menneskelig kommunikation.

Anbefaling 9: Husk dine properties/tags/lister, så du kan tracke pålideligt

Du er forhåbentligt allerede gået i gang med leadgenerering. Husk i den forbindelse at opsætte forskellige properties/tags/lister, der tilknyttes en ny permissions baseret på den kanal, de kommer fra. På den måde kan du, når Black Friday er ovre, nemmere analysere, hvilke kanaler der bidrog med de bedste permissions til den bedste pris.

Anbefaling 10: Hav masser af urgency og scarcity i dine mails

På Black Friday kæmper du med alle andre om den samme opmærksomhed og de samme kroner. To af de mest kraftfulde værktøjer i din redskabskasse er urgency og scarcity – altså kommunikation om tidsbegrænsninger og begrænsede mængder.

Her er der mange veje til Rom; timetilbud, countdowns eller live-oversigt over ‘Antal tilbage på lager’. Det er kun fantasien, der sætter grænser. Brug det i dine mails, så du vinder salget og ikke sender dine potentielle kunder mod Google for at lede efter alternativer.

Foto: Unsplash