Hvor mange nye konceptbutikker har du lagt mærke til i år? En masse, kunne man forestille sig. I blandt de mange nye koncepter fokuserer denne artikel på nogle få udvalgte. De udvalgte butikker har ifølge Cate Trotter, Head of Trends hos Insider Trends, nogle af de mest karakteristiske og gennemførte koncepter.

Nedenfor finder du en top 5 over konceptbutikker i 2017. Men hvorfor har de udvalgte butikker overhovedet fået en plads på listen? Vi dykker ned i konceptuniverset og går på opdagelse i det abstrakte, det moderigtige, bungalows, ’mudderum’ og meget mere.


1. Goop Lab


Det Gwyneth Paltrow-ejede Goop-mærke er blevet kendt for sin unikke livsstilsfilosofi. Beliggende i det berømte Brentwood Country Mart i Los Angeles, der er hjemsted for prominente detailhandlere og håndværkere, fører ‘bungalowen’ de fleste af de produkter, der er tilgængelige på Goops hjemmeside. Her kan man købe alt fra tøj til køkkenredskaber.

Butikken har mange forskellige sub-koncepter og er opdelt i rum, som skal afspejle forskellige ‘afkroge’ af hjemmet. Eksempelvis et stenfliset ‘mudderum’ til haveartikler og et fungerende køkken med alskens redskaber til madlavningen.


2. The Webster

trends-ashley-stewart-concept-store-opening-1024x683.jpg" alt="" width="1024" height="683" />
The Webster-mærket har opført sin femte butik i New York, og den er noget helt særligt. Det tog ejeren, Laure Heriard Dubreuil, fire år at renovere de seks etager og 12.000 kvadratmeter. Butikken bærer præg af Miami-inspirerede designelementer.

Butikken er hjemsted for et udvalg af mode, smykker og tilbehør samt kuraterede møbler og kunst (som kan købes). Lejlighedsvis finder man endda genstande fra Dubreuils egen samling.

I stedet for at fremvise produkter efter mærke eller designer, sammensætter The Webster produkter i abstrakte temaer og efter instinkt. Det giver plads til udforskning, og kunden kan samtidig snuble over ting, som han/hun forelsker sig i, lavet af en designer, som førhen måske er blevet afvist.


3. Ashley Stewart


Ashley Stewart åbnede i 2017 sin første konceptbutik i Newark, New Jersey, ved navn: ‘Ashley Stewart Lab’. På 4.500 kvadratmeter har det førende plus-size dametøjsmærke skabt et paradis for kurvede piger og kvinder.

Ashley Stewart-butikken huser også en digital skærm, som kontinuerligt streamer brandets multimedieindhold. Alt i butikken skal illustrere et kraftfuldt, kvindedrevet, socialt univers, som favner fællesskab og appellerer til målgruppen.


4. Paper Mache Tiger


Paper Mache Tiger er en interessant konceptbutiksudvikling fra det modeorienterede PR. og kommunikationsbureau med samme navn.

Butikken fungerer som et showroom for Paper Mache Tigers egne mærker, hvor virksomheden har mulighed for at monitere, hvordan kunderne reagerer på udvalgte designs. Derudover er pladsen også oplagt til nye og ‘upcoming’ brands.


5. 18montrose


Konceptbutikken 18montrose ligger i London og er designet som showroom, galleri og butik i ét. Derudover er de i alt 5.000 kvadratmeter skabt i et mørkt design, hvilket gør det lettere for brandet at lege med belysningen samt transformere fra detail- til eventrum.

Butikken er opdelt i tre zoner med forskellige skærmbilleder, belysning og visuelle baggrunde. Store skærme i hele butikken skaber en forbindelse mellem den fysiske butik og 18montroses onlineplatform med både fordybende indhold og produktinformation.


Kilde: Cate Trotter, Head of Trends
www.insider-trends.com