Copenhagen Fashion Week vil kombinere den fysiske oplevelse, som vi kender den, med en langt stærkere digital del end hidtil: ”Vi vil gøre det muligt for alle at få adgang til messen.”

Siden Danmark langsomt begyndte at vågne op fra sin slumren siden nedlukningen i marts, er det gået stærk med at få virusset under kontrol. Det har været særligt godt for modebranchen, der i høj grad har haft brug for at få gang i hjulene.

Situationen har ligeledes gjort det muligt for flere messer rundt om i verden at kunne give klar besked om, hvorvidt de afvikles som planlagt. Mens blandt andet Pitti Immagine samt Premium og Seek er udskudt til 2021, er der stadig flere messer, der holder fast i datoerne.

En af dem, der har valgt at lade messerne løbe af stablen i år, er Copenhagen Fashion Week, som for to uger siden kunne fortælle, at modeugen vil blive afviklet den 9. til den 12. august.

Nu løfter CPHFW sløret for den kommende udgave af modeugen, der vil kombinere den fysiske oplevelse, som vi kender den, med en langt stærkere digital del end hidtil. Det oplyser CPHFW i en pressemeddelelse.

”Selv om at vi er overbevist om, at digitale løsninger aldrig ville kunne erstatte den emotionelle og sanselige oplevelse, man får, ved at se kollektionerne fysisk, vil denne udgave af modeugen være starten på en ny æra for Copenhagen Fashion Week. Digital præsentation og distribution er nu vigtigere end nogensinde, og vi er meget spændte på at se, hvordan denne udvikling kan fostre originalt og kreativt materiale samt skabe nye relationer mellem redaktører, købere og forbrugere,” fortæller den adm. direktør af CPHFW, Cecilie Thorsmark, i pressemeddelelsen.

CPHFW’s vil med den fornyede digitale platform præsentere både live samt forud indspillet indhold fra brands og dermed sikre, at alle kan få adgang til alt materiale uanset, hvor de befinder sig i verden.

”De seneste år har vi sat København på det globale verdenskort ved at give vores internationale gæster en autentisk, skandinavisk oplevelse. Nu udvider vi vores digitale univers for at dele denne oplevelse ved at bruge et hybridformat, der gør det muligt at få adgang til Copenhagen Fashion Week trods rejserestriktioner – og vi håber, at vi dermed kan nå ud til et større publikum,” udtaler Cecilie Thorsmark.

 

Brancheledere med ombord

For at tilpasse det nye hybridformat med modeindustriens behov, har CPHFW fået rådgivning fra en bestyrelse bestående af stifteren af Ganni, Nicolaj Reffstrup, Stine Goyas adm. direktør, Thomas Hertz, Holzwilers kreative direktør, Susanne Hozweiler, Hopes kreative direktør, Frida Bard og det kreative agentur Moons adm. direktør, Martin Gjesing.

”Med disse indsigtsfulde og kyndige brancheledere ombord, føler vi os sikre på, at designet af den kommende Copenhagen Fashion Week vil passe til branchens nuværende situation,” forklarer Cecilie Thorsmark.

 

En fysisk messe med forholdsregler

Den danske regering har meddelt, at man fra den 8. august vil hæve forsamlingsforbuddet på 200. CPHFW fastslår dog, at det ikke betyder, at den fysiske messe afvikles på samme måde, som man kender den.

”De brands, der har fysiske fremvisninger, bliver nødt til at være fleksible og omstillingsparate i deres planlægning. Vi vil selvfølgelig fortsætte med at handle ud fra regeringens restriktioner og guide brands i at tage de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger i løbet af CPHFW,” slutter Cecilie Thorsmark.

Der vil i den kommende udgave af CPHFW være etableret et centralt samlingssted ved navn ’CPHFW Hub’, der er til for at bringe branchen sammen til sociale events, præsentationer, snakke og interviews – dog med højde for den påkrævede distance og de resterende forholdsregler. De fysiske shows og præsentationer vil som altid finde sted på lokationer, som de respektive brands selv har udvalgt.

Foto: Copenhagen Fashion Week