Mens du måske har nydt godt af lidt efterårsferie, har vi på TØJ – Fashion & Business Trends sørget for at samle de vigtigste nyheder fra den sidste uges tid. 

Selected åbner ny flagskibsbutik i Århus som første led i massiv vækstplan

Der er gang i den hos Selected Femme/Homme, som er en del af Bestseller-koncernen. Brandet slog den 13. oktober dørene op til en ny flagskibsbutik i Aarhus og er kun en ud af de mange nye brand-butikker og shop-in-shops, der er planlagt til at skulle åbne i Europa i løbet af de næste to år. Det skriver Bestseller i en pressemeddelelse.

Faktisk er planen at åbne 30 nye Selected-butikker i løbet af de næste to år, og hvor 20 af dem kommer til at ligge i Skandinavien, kommer de resterende ti til at åbne i andre europæiske lande. Derudover har Selected planer om at åbne op mod 100 nye shop-in-shops – som udgangspunkt i Skandinavien, Tyskland, Østrig, Schweiz og Benelux.

“Det er en ambitiøs vækstplan. Men vi tror på den. Vi er sikre på, at der er markedspotentiale for et nordisk brand med et internationalt udsyn, som kan byde ind med noget anderledes. Vi vil prioritere markeder og partnere, som er et godt match til Selected, og så arbejde fokuseret på at opbygge en tilstedeværelse på de markeder,” siger Brand Director Daniel Mayer, der i 2021 overtog det overordnede ansvar for Selected, og tilføjer, at der i de fysiske butikker og showrooms i samme forbindelse bliver introduceret et nyt koncept, så de visuelt bliver opdateret.

Det nye unisex-livsstilskoncept hedder Modern Traveller og afspejler Selecteds nordiske rødder i interiør og arkitektur. Alle elementer er skabt til at kunne bruges på tværs af sæsoner, kampagner og trends og materialerne er produceret i Danmark.

“Det nye indretningskoncept kombinerer vores visioner med kundernes behov. Designet er baseret på input fra hele Selected og reflekterer vores nordiske tilgang til kvalitet og lang produktlevetid, hvilket også er udgangspunktet for det tøj, vi skaber,” siger Concept and Store Opening Manager i Selected Ulrik Riisom.

Smykkebrand kendt fra Løvens Hule åbner flagskibsbutik i København

Efter det danske smykkebrand IX Studios deltog i tv-programmet Løvens Hule i 2020, hvor brandet fik en investering fra Christian Arnstedt, er det gået stærkt for virksomheden. Efter programmet oplevede brandet en vækst på mere end 300 procent, og nu er IX Studios klar med en flagskibsbutik i København, samtidig med at medarbejderstaben bliver styrket med ansættelsen af Tina Lundtoft, der kommer med 25 års erfaring fra blandt andet Diesel, Munthe plus Simonsen og Munderingskompagniet. Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

Ansættelsen af Tina Lundtoft skal være med til at sætte fart på en international ekspansion i Skandinavien, Storbritannien og Tyskland. Både stifter af IX Studios Louise Mygind Andersen og Tina Lundtoft ser frem til sammen at styrke brandet både nationalt og internationalt.

”Min opgave sammen med Louise og resten af teamet bliver at styrke og løfte brandet både nationalt og internationalt. I dag er vi hovedsagelig repræsenteret i smykkebutikker, hvor vi har stor succes, men vi ser et stort potentiale i at udvide distributionen til Fashion og Lifestyle- butikker – både herhjemme og i udlandet. Så lige nu er kunsten at finde de helt rigtige partnere,” siger Tina Lundtoft.

Louise Mygind Andersen supplerer:

”Vi har lavet en ambitiøs vækstplan, som hovedsagelig fokuserer på nye markeder internationalt. De sidste års positive udvikling for os har gjort det muligt at ansætte “tungere” kapaciteter i virksomheden, som også har stor erfaring med partnerskaber i detailleddet uden for Danmark. Med det ligger også i planerne, at vi skal etablere flere egne flagship-stores.”

Zalando lancerer kollektioner med adaptiv mode

Den europæiske online mode- og livsstilsplatform Zalando har netop lanceret sin første adaptive modekollektion på mere end 140 produkter for at inkludere mennesker med handicap.

Adaptiv mode dækker over tøj, fodtøj og accessories, som er tilpasset mennesker med permanente eller midlertidige funktionsnedsættelser, og de 140 produkter kommer til at være fordelt over Zalandos egne brands Zign, Pier One, Anna Field, Yourturn og Even&Odd. Det skriver Zalando i en pressemeddelelse.

Kollektionen bliver tilgængelig på alle Zalandos markeder, og samtidig tilføjer Zalando også Tommy Hilfigers Adaptive kollektion til sortimentet på ni markeder – herunder det danske. De første kollektioner omfatter design til kørestolsbrugere, materialer der er sensorisk-venlige, produkter, der er nemme at lukke, og andre design, der er brugbare til mennesker med proteser.

Hver femte europæer lever ifølge Verdenssundhedsorganisationen med en form for handicap, og Zalando har forud for lanceringen derfor også foretaget flere kundeundersøgelser for at forstå kundernes erfaringer og behov.

“Som en del af vores vision om at være udgangspunktet for mode, ønsker vi at være en platform, der imødekommer alle. Vi stræber efter at tilbyde et sortiment, der får alle vores kunder til at føle sig respekterede, inkluderede og repræsenterede. Ved at lancere adaptive modekollektioner fra vores egne brands samt Tommy Hilfiger, håber vi at kunne tilbyde et varieret udvalg af stilfuld adaptiv mode på tværs af priser og størrelser ét sted. Tommy Hilfiger er et globalt brand, der har investeret seriøst i adaptiv mode siden 2017, og vi kan ikke forestille os en bedre partner at lancere denne kategori sammen med. For os er det et meget vigtigt skridt i retning af vores målsætning om at tilbyde et inkluderende sortiment samt en inkluderende oplevelse for alle,” siger direktør for Zalando i Norden og Baltikum, Joanna Hummel.

Ganni indgår samarbejde med skønhedsbrand

Det danske modebrand Ganni har indgået et samarbejde om plantebaseret glitter med skønhedsbrandet Submission Beauty. Samarbejdet med et skønhedsbrand bliver Gannis første af slagsen.

Fra den 19. oktober bliver plantebaseret glitter i en begrænset mængde således en del af Gannis platform. Det skriver Ganni i en pressemeddelse.

Glitteret kommer i flere farver og er udviklet til at blive bionedbrudt hurtigt og sikkert. Submission Beauty har en plantebaseret og nul-plastik-tilgang til deres skønhedsprodukter og forsøger at gøre opmærksom på den skade, som traditionel glitter af mikroplast kan udgøre for kroppen og miljøet.

Ganni har brugt Submission Beautys plantebaserede glitter i deres SS22 og FW22-shows, og samarbejdet er født ud af en fælles begejstring for stærke farver, glade udtryk og et engagement for at tage ansvar.

“Submissions univers er fuld af udtryk og farve – ligesom Ganni, og jeg er meget glad for, at vores første skønhedsarbejde kommer til at være med dem. Vi udviklede disse supersjove farver, som handler om at give folk en mulighed for at udtrykke sig og for at gå en smule amok. Vi deler den samme mission for vores industrier. At arbejde sammen med gamle venner føles fantastisk, og jeg kan ikke vente med at introducere glitteret til vores kunder,” siger Ditte Reffstrup, der er Creative Director hos Ganni.

Dansk stofleverandør sætter 100.000 kroner på højkant for designstuderende

Selfmade, der tidligere hed Stof & Stil, har for tredje år i træk sat gang i en stor designkonkurrence, hvor vinderen kan løbe med hele 100.000 kroner i præmie. Her får spirende designtalenter mulighed for at få deres bedste designide omdannet til et symønster, der vil blive solgt i virksomhedens 31 internationale butikker. Derudover kan vinderen se frem til en præmiesum på 100.000 kroner i konkurrencen, der for første gang er blevet udvidet til en stor del af Europa.

”Designkonkurrencen er først og fremmest en hyldest til kreativiteten og Europas unikke designkultur. Selfmades mission er, at vi skal frigive den kreative energi gennem hele livet. At være kreativ handler ikke kun om at designe, tegne eller sy, men om at være nysgerrig og søge inspiration med nye tilgange. Det får det globale samfund brug for i frem[1]tiden. Vi holder derfor designkonkurrencen for studerende fra designskoler i Europa for at hylde og dyrke kreativiteten og mangfoldigheden i nyskabelse,” siger Alexander Lerche, der er CEO i Selfmade, i en pressemeddelelse.

Designkonkurrencen er delt op i flere trin, hvor de designstuderende først skal indsende deres ide i skitseform og senere indlevere et opsyet produkt, hvis de går videre. Dommerpanelet består blandt andet af Selfmades designere, der står for at finde konkurrencens tre finalister. Derudover er publikum i år også med til at vælge vinderen, som bliver fundet i april 2023.

Foto: Ganni