TØJ har talt med to indkøbere om, hvorfor det er vigtigt at besøge de fysiske messer, og hvilke indkøb de vil gøre til AW 22.

Henrik Plechinger – Indehaver af Kul & Koks

Hvordan har I købt ind det seneste år?

Under sidste modeuge brugte vi tre dage på messe og var også forbi showroom hos vores leverandør. Vi fører også nogle italienske mærker – dem har vi købt online på en B2B-platform.

 

Hvorfor er det vigtigt for en indkøber at besøge de fysiske messer?

Vi synes, det er altafgørende for vores, og personalets, udvikling at komme ud og få lov til at se en masse kollektioner. Normalt er vi rundt på forskellige messer som Pitti Uomo i Italien samt messerne i Paris og København. Vi er lidt ’old fashion’ og synes klart bedst om at bruge messen, hvor man kan føle på varen. Mange af de ting som vi ser online, køber vi ikke, fordi vi ikke kan mærke kvaliteten.

 

Hvilke produkter vil I købe ind til AW 22?

Vores store styrke er overdele, så overshirt og veste bliver igen et fokus.

Kristian Ulriksen – Indehaver af Kyoto

Hvordan har I købt ind det seneste år?

Vi har besøgt messen i august, og så har vi besøgt showrooms, hvor det har været muligt.

Når det kommer til vores udenlandske brands, har de fleste indkøb foregået online. Det har som sådan været fint, men absolut ikke optimalt. Det er klart at foretrække at se og røre produkterne, da det har stor betydning for vores valg.

 

Hvorfor er det vigtigt for en indkøber at besøge de fysiske messer?

Jeg synes, det er et rigtig godt sted at mødes med sine kollegaer samt se nye og ’gamle’ brands.

Vi bruger det meget til at netværke, men også til at spotte eventuelle tendenser. Desuden sparer vi også noget tid, da flere af vores brands udstiller, og derfor har vi muligheden for at lægge vores aftaler på messen.

 

Hvilke produkter vil I købe ind til AW 22?

Vi køber ind i mange kategorier, da vi handler både til damer og herrer inklusiv sko, smykker, accessories osv. Vi er en mindre forretning, hvor vi håndplukker vores sortiment. Så det betyder rigtig meget for os endelig at kunne se produkterne live igen. Enten på messe eller i showrooms.

 

Foto: Henrik Plechinger (tv) og Kristian Ulriksen